Hoe homologeren van elektrische scooter ingevoerd buiten EU?

ik heb 2 jaar in China gewoond en daar een elektrische scooter gekocht. Nu ben ik terug in Belgie en heb ik deze scooter laten overbrengen. Hij staat in mijn garage maar vooraleer ik er mee mag rijden heb ik een verzekering nodig. Doch de scooter is niet gehomologeerd voor de EU en niemand kan mij een antwoord geven wat te doen, ook niet op VOKA (dienst inschrijvingen). Zonder dat papier kan ik het niet inschrijven en geen verzekering.
Bij een volle batterij rijdt hij max 40km/u. Een 60V aandrijving maar weet niet de KW van de motor.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Bij de RDW zal je een Nederlands kenteken moeten aanvragen. De RDW moet onderzoeken of de buitenlandse registratie kan worden overgenomen.

Toegevoegd na 1 uur:
In Belgie heb je de DIV (Dienst Inschrijvingen Voertuigen), en is te vergelijken met de Nederlandse RDW. Zie bronnen voor meer precieze handleidingen om je scooter te kunnen verzekeren in Nederland en Belgie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij wil vraagsteller een Belgisch goedkeuring/ bevestiging.
Die heeft dus niets aan de RDW.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb de DIV al gecontacteerd maar die wisten het ook niet.
Ze sturen mij door naar FOD:mobiliteit, daar heb ik invoerdocumenten nodig, maar heb ik niet, was een verhuis en wordt aanzien als één goed, niets apart ingeklaard.