Ik heb zojuist een kat dood gereden Wat moet ik doen? Er is schade aan mijn auto! Wie is hier aansprakelijk voor? Kortom een heleboel vragen.

Het eerste geval '' zonde van de kat ''
Ik reed om de weg en ineens hoorde ik ''baf'' en hoorde het een en ander aanlopen aan de auto. Daarna keek ik naar mijn auto die was beschadigd. Wie is hier de dader die we aansprakelijk kunnen stellen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vervoer
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kijk, dat is nou precies de reden dat ik mijn kat toch maar liever in de ren houd. Ze kunnen volkomen onvoorspelbaar de weg opschieten. Ook dar waar niet te hard gereden wordt.
Schade veroorzaakt door een huisdier valt onder de WA van de eigenaar , maar probeer die maar eens te achterhalen....vermist-oproepjes komende tijd maar volgen. Maar ook dan blijft het een onaangename zaak.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
grappige noot marleen, bij ons zie ik regelmatig katten over het zebrapad lopen. of dat toeval is of dat er een aantal wat slimmere katten bij zitten weet ik niet. Maar als dit door evolueert is het over 10 jaar een stuk veiliger op de weg:P
erotisi
7 jaar geleden
Tenzij de kat van rechts kwam (;-) is de bezitter van een dier is (risico)aansprakelijk voor de schade die het dier toebrengt aan anderen. Schuld speelt daarbij geen rol. Een bezitter is iemand die het dier voor zichzelf houdt. Meestal zal dit de eigenaar zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.anwb.nl/juridisch-advies/aanrijding-en-dan/aansprakelijkheid/dieren
De bezitter is aansprakelijk ongeacht het hebben van een verzekering.
Verschil WA en persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering:
https://www.fbto.nl/aansprakelijkheidsverzekering/paginas/verschil-aansprakelijkheidsverzekering-en-wa.aspx Het achterhalen is inderdaad het euvel in deze. Wellicht zit er een chip in die kat?
ronron1212
7 jaar geleden
Hoeveel schade kan een kat aan een auto maken?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Probeer eerst de eigenaar van het beestje te vinden. Niet vanwege de aansprakelijkheid voor de schade, maar om ze te vertellen dat hun kat dood is. Das wel zo netjes. Waarschijnlijk weten buurtbewoners wel waar de katijd woont. Later kun je dan alsnog met de eigenaar overleggen of er een mogelijkheid is om over de kosten te praten.
Een dierenarts of dierenambulance kan de zorg voor het beestje overnemen. En ook de chip uitlezen als de kat gechipt is. Wel zo makkelijk als je de eigenaar nog niet gevonden hebt.
TurfGraver
7 jaar geleden
Je moest eens weten ronron1212.
Zelfs aan een stilstaand auto. Ooit gezien hoe een kat van een warm motorkap afgaat? Zip, zip, zip doen de nageltjes op je lak (tis ook zo glad)....

Antwoorden (1)

Wat je moet doen?
Eerst lijkt mij de kat checken en oprapen en naar de dierenarts brengen. Tenzij je inderdaad zeker weet dat het dier dood is.
Jij zelf zult voor je schade moeten opdraaien. Voor zover ik weet is het niet te verhalen. TENZIJ je weet wie de eigenaar is van de kat, dan is het een andere kwestie.

Is het een kat met onbekende eigenaar, zul je zelf voor de kosten opdraaien en is het afhankelijk van je verzekering, all risk of niet ... en dan nog, hoeveel hoger wordt je premie als je claimt. Daar moet je even over informeren bij je tussenpersoon. Soms is niet claimen beter, is mijn ervaring.

Succes!