moet je wegenbelasting betalen voor een motorscooter?

Voor een piaggio mp3 500 LT met 2 voorwielen

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vervoer
14.1K
ronron1212
7 jaar geleden
Ja natuurlijk het is toch een motor voertuig voor een gewone motor betaal je ook wegenbelasting.

Antwoorden (3)

Ja. Dit is een motor en voor een motor betaal je motorrijtuigenbelasting.
Computoon
7 jaar geleden
Volgens de wet is het een motorvoertuig op meer dan twee wielen. De wegenbelasting zal dus gelijk zijn als voor een auto van dat gewicht. Voor dit motorvoertuig heb je ook een B-rijbewijs nodig.
Een motorscooter is een tweewielig motorvoertuig en derhalve gelijkgesteld met een motorfiets (A-rijbewijs). Wegenbelasting als van vergelijkbare motorfiets.
jc54
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit klopt niet (meer). De MP3 LT wás een auto (want inderdaad, driewieler), maar dat is sinds 19-01-2013 gelijkgesteld met een motorfiets en moet ook als zodanig verzekerd en belast worden, en B-rijbewijzen gehaald NA die datum zijn niet meer geldig voor op de MP3 (dus als je je B-rijbewijs na die datum hebt gehaald zul je eerst je A moeten halen voor je erop mag rijden, maar daarvoor mag dus helaas nog wel). http://www.arjanbrouwer.nl/motoren/piaggio-mp3-autorijbewijs/ http://www.autokopen.nl/autonieuws/2013/april/33223-piaggio-mp3-lt-mag-met-nieuw-b-rijbewijs-niet-meer-bestuurd-worden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
(Niet mijn -...)
Sinds 19 januari 2013 geldt ook de MP3 LT als motorfiets. (Voor de RL gold dat al.) Dus ja, daar moet je belasting over betalen als over een motorfiets. Merk op dat je als je je autorijbewijs (B) hebt gehaald ná die datum, dit NIET geldig is om op een LT te rijden. Is het rijbewijs van vóór die datum dan mag dat (helaas) nog wel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoezo helaas? Dus jij zou willen dat iemand door het gehannes van ambtenaren opeens 2 rijbewijzen zou moeten halen? Of is de situatie dusdanig onveilig dat het echt gewenst is? Overigens is er ook nog weer een versie waar je hoe dan ook een A rijbewijs voor nodig hebt lees ik nu.
http://www.arjanbrouwer.nl/motoren/piaggio-mp3-autorijbewijs/
Maar de vrager heeft het idd over de LT versie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Helaas" omdat ik vind dat je voor het rijden op een MP3 een motorrijbewijs zou moeten hebben.
Dat het door legal hassle ook met een autorijbewijs mag veroorzaakt vele gevaarlijke situaties van voornamelijk jonge(re) berijders die wel op zo'n ding stappen, maar geen les hebben gekregen in kijktechniek, bochtentechniek, BRAVOK controles, voertuigbeheersing en wat dies meer zij. In mijn ogen vormen MP3-rijders met alleen B dus een groep motorrijders die nooit aan het CBR hebben hoeven laten zien dat ze zo'n voertuig kunnen berijden en dat is wat mij betreft dus een slechte situatie. Dat je niet zo maar mensen die hebben geïnvesteerd in een MP3 (LT dan dus) kunt afserveren met "vanaf nu mag u niet meer op uw machine rijden voordat u uw A haalt" dat snap ik ook wel en ben ik het mee eens, maar dat betekent niet dat ik er blij mee ben. Wat ik er "helaas" aan vind is dat dit niet vanaf het begin altijd al als motor werd gezien. Nog een interessante discussie is de hele snorfiets-ongein; hoe eerder ze ook dat gaan uitfaseren hoe beter.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Duidelijk!