Mag je op de snelweg 70km/u rijden als er geen file is?

Mijn auto rijdt dan het zuinigst.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vervoer
1.1K

Het beste antwoord

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersregels/vraag-en-antwoord/wat-is-de-minimumsnelheid-voor-het-wegverkeer

Wat is de minimumsnelheid voor wegverkeer?
Er geldt geen minimumsnelheid voor wegverkeer. Als u te langzaam rijdt kunt u wel het overige verkeer hinderen of in gevaar brengen. U krijgt dan een boete.

Toegestane motorvoertuigen op autowegen en autosnelwegen
Voertuigen mogen alleen op autowegen als zij 50 kilometer per uur kunnen en mogen rijden. Voor autosnelwegen is dit 60 kilometer per uur. Deze snelheid heet ook wel de minimumconstructiesnelheid.

Boete voor gevaarlijk of hinderlijk rijgedrag
U kunt een boete krijgen voor gevaarlijk of hinderlijk rijgedrag. Dit is geregeld in artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994.

Het antwoord is dus onbeslist en zal het liggen aan de omstandigheden, maar je neemt een risico, beter kan je wellicht "achter" een vrachtwagen 80-90 rijden, die mogen weer niet harder. Er zijn ook oudere bussen die geen 80 halen dus echt snel een probleem zal het niet worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+
Vijfmeter moet zich realiseren dat verreweg het grootste deel van de ongelukken op een snelweg het gevolg zijn van inhaalmanoeuvres.
Als hij met zijn rijstijl een ongeluk veroorzaakt, vind ik dat grenzen aan "dood door schuld". Natuurlijk hoeven we niet allemaal met de maximaal toegestane snelheid over de weg te racen, maar het "wat kalmer rijden" heeft zijn grenzen.
Een snelweg is domweg niet voor 70 km/h ontworpen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als hij met zijn rijstijl een ongeluk veroorzaakt, vind ik dat grenzen aan "dood door schuld". Mmmm. Ik snap wat je bedoelt, maar dat is wel een beetje de wereld op zijn kop redenering. Diegene die inhaalt blijft verantwoordelijk. Het is niet veel anders dan een vrachtwagen inhalen of een oldtimer die niet veel harder kan. Een snelweg is domweg niet voor 70 km/h ontworpen. En toch heb ik heel wat km's gemaakt tussen de 70-80 maar dan in een oude Mercedes bus, die dingen gaan niet hard, maar je ziet ze natuurlijk wel van een kilometer ver.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Overigens heeft de politie zelf een precedent geschapen door zelf met een snelheid van 60km/h over de snelwegen te rijden, in principe kan men niemand meer een bekeuring geven voor langzamer rijden dan het overige verkeer met deze kanttekening dat de gevaarzetting altijd mee gewogen moet worden.