Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het verstandig om gordels te dragen als je personen zijwaarts vervoert?

We hebben een camper bus met 2 zijwaartse "trein zit bankjes" in de lengte richting van de bus. Kun je hier beter wel, of geen autogordels dragen als je een ongeluk krijgt?

7 jaar geleden
in: Vervoer
2.7K
paulus811
7 jaar geleden
Zijn daar geen regels voor?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk dat het veiliger is als je goed vastzit aan je zitplaats, maar dat is mijn mening.
paulus811
7 jaar geleden
Ja dat lijkt me logisch, maar wat me ook logisch lijkt is dat die bankjes geen gordels hebben.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

In principe zijn autogordels bedoeld voor naar voren gerichte zitplaatsen. Voor de A.P.K. geldt dan ook alleen de regel voor de naar voren gerichte zitplaatsen. Ik kan me voorstellen dat gordel op zijwaarts gerichte zitplaatsen bij een ongeval meer schade berokkenen, dan beveiliging.
(Lees meer...)
jc54
7 jaar geleden
Natuurlijk altijd veiliger, of dacht je dat door de auto geslingerd worden beter is?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou me wel kunnen voorstellen dat je ze als heupgordel gebruikt. De band langs je nek zou mogelijk schadelijk kunnen zijn?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zeker, maar toch veiliger dan zonder, overigens kan je schouder gordel ook als heup gebruiken
Ja het is veiliger, maar niet op die manier verplicht.
De Je hoeft voor de banken die haaks op de rijrichting( dus met de zijkant van de bank naar voren gericht) geen gordels te dragen.
Het is echter verstandig, dat je tenminste HEUPgordels gebruikt.

Als deze al in de camper of bus gemonteerd zijn moeten ze tijdens rijden wel gebruikt worden. (RVV 1990) + eigen ervaringen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding