om de hoeveel km moet je alle remvloeistoffen bijvullen?

Persoonlijk heb ik een ford monden wagon 1.8 2002
Laatst was me koelvloeistof slang geknapt omdat ik niet stil stond bij het vullen hier van.

Om de hoeveel km moet de stuurvloeistof rem en dergelijke bijgevuld worden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
1.1K

Antwoorden (2)

De controle moet gebeuren na de normale duur van 1 beurt beschreven in het onderhoudsboekje (meestal iets van 15.000 km) of 1 jaar zijn al naar gelang wat eerder is. Dan kun je zien of je moet bijvullen. Je kunt in de omschrijving zien of bij een grote of kleine beurt controle van de remvloeistof zit en je daaraan houden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ja goed en kernachtig antwoord. Dit hoort de garage bij elke zoveelste grote beurt te doen. plus van mij.
Het controleren en bijvullen van belangrijke vloeistoffen in een auto vindt meestal plaats tijdens periodieke onderhoudsbeurten, gemiddeld om de 15.000 km.

Remvloeistof echter MOET eens in de zoveel tijd geheel ververst worden. Normaliter om de 3 jaar, ongeacht het aantal kms dat gereden is.

Dat komt omdat remvloeistof namelijk hygroscopisch is, ofwel wateraantrekkend.
Het verzamelde water dat daarmee in de remleidingen komt beïnvloed de niet samendrukbaarheid van de vloeistof nadelig en zorgt tevens dat de remleidingen van binnenuit gaan roesten.
Om dat te voorkomen moet de vloeistof dus in zijn geheel ververst worden.

Hetzelfde geldt ook voor oliën en vloeistoffen die in andere onderdelen zoals de stuurpomp, cardanklokhuis, automatische versnellingsbakken zitten. Ook die moeten zo nu en dan eens ververst worden al is de interval daarvan wat ruimer, 5 jaar bij een gemiddeld gebruik van de auto.
Worden er echter alleen maar heel veel korte ritjes met de auto gemaakt en relatief weinig kms, dan verdient het aanbeveling ook die verversingsintervallen korter te nemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
M.i. een correct antwoord +