Caravanspiegels, waardoor trillen die en wordt dat minder door ze te verzwaren of door ze lichter te maken?

Met caravanspiegels bedoel ik dus opzetspiegels, te plaatsen op de autospiegels.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vervoer
2.8K

Antwoorden (2)

Dat is niet te zeggen.
De spiegel trilt als de eigenfrequentie van de spiegel hetzelfde is als de eigenfrequentie van de auto.

Zijn de frequenties gelijk dan versterken elkaar, en komt de spiegel in trilling.
Hij gaat resoneren.

Dit kun je vergelijken met een persoon op een schommel.
Als de frequentie van de persoon die duwt, gelijk is aan de frequentie van het heen en weer bewegen van de schommel, gaat de schommelende persoon steeds hoger.

Als de frequenties niet gelijk zijn, dus als de persoon die duwt, in de lucht duwt, en niet de schommelende persoon een zet geeft, zal die persoon niet omhoog bewegen.

De eigenfrequentie van de spiegel kun je beïnvloeden door het gewicht daarvan te variëren.

Gewicht verminderen gaat niet.
Dus u alleen door er iets zwaarders aan vast te kleven zal tot trilling vermindering leiden.

Hoeveel de spiegel moet worden verzwaard is alleen door "trial and error" uit te testen.
8 jaar geleden
Caravanspiegels zitten minder stabiel bevestigd dan de standaardspiegels, en ze zitten verder van het vaste punt verwijderd. Dor de minder stabiel bevestiging gaan ze al gemakkelijker trillen, en door de afstand wordt dat alleen maar erger.
Verzwaren zal wel iets helpen, doordat de eerste trilling geabsorbeerd worden, maar áls ze gaan trillen, dan heb je ook meer kans op schade, omdat dán de verzwaring de trilling verergert.
jc54