Hoeveel water neemt een brandweerauto mee wanneer die op de snelweg komt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vervoer
6.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ligt aan de grote van het vuur, maar er kan 1500 liter in de tank van een brandweerauto. Dus ik neem aan dat hij ook zo veel meeneemt.
Bordensteker
8 jaar geleden
Voor de bestrijding van vliegtuigbranden zijn er in Nederland op militaire vliegvelden en ook op een aantal burgerluchthavens grote speciale brandweervoertuigen, die soms ook buiten deze vliegvelden optreden en daarbij op de openbare weg komen. Dit buitenbeentje onder de brandweervoertuigen is wel een stuk groter en zwaarder dan een normale brandweerwagen. Het is in principe een zgn. schuimblusvoertuig, voor gebruik op plaatsen waar een brandbare vloeistof over een groot oppervlak kan branden, zoals op vliegvelden of bij olieraffinaderijen. Om dat schuim te vormen heeft hij o.a. 11.700 liter water aan boord. https://www.defensie.nl/organisatie/luchtmacht/inhoud/materieel/voertuigen/e-one-titan-crashtender

Antwoorden (2)

Minimaal 1500 liter. Maar het zal doorgaans ook niet veel meer zijn. Het is namelijk ook extra ballast en voor het echte bluswerk is men toch afhankelijk van lokale bronnen. En praktisch ligt langs iedere snelweg een sloot.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een brandweer heeft vaak meerdere tankauto's ter beschikking. Indien de inzet van een tankautospuitwagen wordt gevraagd voor een kleine brand/incident op de snelweg, dan rukt meestal de auto met een capaciteit van 1500-2000 liter uit.

Gebeurt er echter een ongeluk met een verongelukte tankwagen of is er een grote brand gaande, dan zal er meer capaciteit nodig zijn en indien er geen water in de buurt aanwezig is, dan zal een waterwagen aan moeten rukken en deze kunnen een inhoud van bijv. wel 25.000 l. hebben. Hiermee zal dan een watertransport systeem worden aangelegd naar de spuitwagen(s).
Er kunnen op de snelweg ook branden ontstaan met bijv. chemische stoffen en dan zal er eerder een schuimblusvoertuig moeten aanrukken dan een waterspuitwagen.