Sinds wanneer en waarom is rijles bij een rijschool verplicht?

Vroeger was het in Nederland, net als tegenwoordig in o.m. België, mogelijk om zelf rijlessen te nemen, bijvoorbeeld bij één van je ouders. Wanneer is dit afgeschaft en waarom? Want bij een rijschool neem je 20 - 30 lessen en als je bijvoorbeeld met je ouders oefent, maak je meer rij-uren, omdat het goedkoper is. Bovendien kun je veel leren van een ervaren chauffeur, maw de dingen die je in een rijschool leert, zijn ook aan te leren door een ervaren chauffeur.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vervoer
5.3K

Antwoorden (2)

Iedereen die zijn/haar rijbewijs heeft, krijgt op een gegeven moment zijn eigen rijstijl, die rijstijl is niet helemaal volgens de regeltjes. Als je van zo'n persoon leert rijden, leer je het niet op de juiste manier en ontwikkel je daarbij later ook nog je eigen trucjes, waardoor je rijstijl nog verder van de regels afwijkt.
Een instructeur heeft geleerd hoe hij/zij de leerlingen hierin moet begeleiden, kijkt op de juiste manier, zodat hij/zij ziet wat jij ziet, maar ook wat hij/zij ziet, waardoor hij/zij op tijd kan ingrijpen om ongelukken te voorkomen. Bovendien is een instructeur optimaal op de hoogte van de nieuwe regels. Dus voor jou en onze veiligheid is het het beste als je kiest voor rijlessen bij een bevoegde rijschool.

Toegevoegd na 5 minuten:
De eerste rijlessen vonden plaats in 1927.

Toegevoegd na 48 minuten:
De eerste rijbewijzen werden afgegeven in 1906, waarbij ook de verplichting bestond deze vergunning te hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Edraket
8 jaar geleden
Je geeft geen antwoord op de vraag.
In Nederland is het rijbewijs voor bestuurders van motorvoertuigen verplicht sinds 1905. Dit rijbewijs werd op aanvraag afgegeven, men hoefde er geen examen voor af te leggen. De examenplicht kwam in 1927 met de oprichting van het Centraal Bureau voor de afgifte van Bewijsstukken van Rijvaardigheid.
Dat is dus iets anders dan de verplichting om rijlessen te nemen.

In Nederland zijn rijlessen formeel niet verplicht, iedereen mag rijexamen afleggen (na met goed gevolg het behalen van het theoretische examen) maar áls men rijles neemt, moet dat rijles zijn van een erkende rij-instructeur. Dus ouders, ooms en tantes mogen geen rijles geven. In de praktijk betekent dit dat men zich in Nederland alleen op het rijexamen kan voorbereiden door rijlessen te nemen bij een erkende rijschool of een erkende (dus gediplomeerde) rij-instructeur.

In België kan men in het bezit komen van het rijbewijs zonder rijles bij een erkende rijschool te hebben gevolgd. Eerst leg je een theorie examen af. Slaagt men hiervoor dan krijgt men een voorlopig rijbewijs. Daarmee mag men op de weg oefenen met een begeleider. Maar niet iedere willekeurige persoon is gemachtigd om samen mee te oefenen.
Deze begeleider moet reeds acht jaar in het bezit zijn van het gewone rijbewijs en de voorafgaande laatste drie jaren geen zware overtredingen op zijn blad hebben staan.
Men kan in België vanaf 18jaar ook het traject kiezen om twintig rijlessen bij een erkende rijschool te volgen voordat men rijexamen mag doen. Na die twintig lessen mag men dan zonder begeleiding rijden. Deze rij-instructeurs moeten in België een cursus in rijschoolmanagement hebben gevolgd voordat ze zich mogen vestigen als zelfstandig rijschoolhouder.

Toegevoegd na 3 dagen:
Voor de duidelijkheid:
Hoe men het ook went of keert, het betekent: er moet altijd een praktisch rijexamen, met goed gevolg, worden afgelegd om in het bezit te komen van het officiële rijbewijs. Zowel in Nederland als in België.
Dus ook in België als men voor het traject van twintig lessen kiest moet een praktisch rijexamen worden afgelegd.

Aanvulling met dank aan het vurige betoog van Bordensteker