Wie heeft hier voorrang?

Een auto en een fietser rijden allebei vanaf de fotograaf naar het kruispunt. De fietser wil rechtdoor, de auto wil naar rechts.

Wie gaat voor: de auto of de fietser?

Toegevoegd na 1 minuut:
--  De weg waar de fotograaf op staat, bestaat uit twee rijbanen, één voor elke richting, die van elkaar zijn gescheiden door een brede middenberm met gras.

--  De kruising waar de camper op rijdt is géén rotonde.

Toegevoegd na 3 dagen:
De fietser fietst netjes via de rode vlakken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
2.2K

Het beste antwoord

De fietser. Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor (ooit geleerd als kontje/buikje-regel. Als je iemand recht op de kont of de buik kijkt en die wil rechtdoor en jij wilt afslaan, moet je voorrang geven. Zelfs aan een wandelaar.)
De auto mag dus pas afslaan als de rechtdoor-rijdende fietser voorbij is.
Zijn we theorie-examen aan het doen ??

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh, en ondanks de middenberm is het één weg. pas als de beide helften gescheiden worden door water, spreek je van twee separate wegen, maar dan zou de vraagstelling ook heel anders worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
N.a.v. je eerste toevoeging: spreken we niet ook van twee separate wegen, wanneer de middenberm uit gras bestaat en breder is dan vijf meter?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben geen theorie-examen aan het doen. Ik noem situaties die ik dagelijks tegenkom - beide kruisingen liggen op mijn fietsroute huis-station. Op beide kruisingen merk ik dat veel automobilisten er anders over denken dan ik. Soms in mijn voordeel, soms in mijn nadeel. Vandaar mijn vraag. Ik meld vooralsnog niet hoe ik erover denk - eerst maar eens afwachten wat de GV-ers vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hé, bij mij was het de nek-bekregel: kijk je iemand in de nek of de bek, blijf op je plek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn theorie examen boek stond dacht ik dat bij "weg" m.b.t. rechtdoor gaat voor regel ook de middenberm hoort, ook al is die groter dan 5 meter. Maar dat is inmiddels 20 jaar geleden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Antwoordman : ja, als het meer dan een groenstrookje is zijn het ook twee wegen inderdaad. Meestal stan er dan ook boompjes op en liggen er stoeprandjes naast. Maar hier lijkt meer sprake te zijn van gescheiden rijstroken. Defoto is niet echt super-duidelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Antwoordman?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Marleen, als je op de foto klikt krijg je een grotere versie. Daarop is nog net te zien dat de grasmiddenberm hoger ligt dan de rijbanen, en dat er een stoeprand tussen het gras en de rijbaan zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Rota/Marleen: Raar genoeg dacht ik eerst ook aan een vraag van Antwoordman, ondanks jouw wijze hoofd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, ook hier geldt heel gewoon de regel dat rechtdoorgaand verkeer voorgaat op afslaand verkeer. De rechtdoorgaande fietser heeft dus voorrang op de afslaande auto. Met dank aan Cryofiel, die mij in contact bracht met een rijschoolhouder, zodat ik zeker weet dat deze regel gewoon van toepassing is. Het vreemde is, dat ik (ik fiets hier dagelijks) bijna nooit voorrang krijg van de afslaande auto's. Daarom fiets ik hier nooit op het stukje fietspad, maar blijf ik op de rijbaan rijden - dan krijg ik tenminste wél de voorrang waar ik recht op heb. Kennelijk laten afslaande automobilisten zich op het verkeerde been zetten door de haaientanden die de regulier fietsende fietser ziet voordat hij de weg oversteekt. Die haaientanden betekenen echter alleen maar dat de weg die van links naar rechts loopt een voorrangsweg is; ze hebben geen enkele invloed op de regel dat rechtdoorgaand verkeer voorrang heeft op afslaand verkeer. Ik heb hier intussen een vervolgvraag over gesteld:
http://www.goeievraag.nl/voorrang.71129 .

Andere antwoorden (2)

Voor mijn beeld: de fietser kwam neem ik aan eerst van links, stak over bij de haaientanden (en had daar sowieso voorrang), en komt nu op het fietspad aan de rechterkant terecht, terwijl de auto aan zijn linkerkant in dezelfde richting komt te staan?

In dat geval speelt de middenberm geen rol, of die van de rijstroken nu wel of niet separate wegen maakt. Auto en fietser zitten immers aan dezelfde kant van die middenberm. En ze rijden op dezelfde weg.

Als er geen exotische tekens staan die niet zichtbaar zijn op de foto, geldt in deze situatie gewoon: rechtdoor op dezelfde weg gaat voor. De fietser heeft dus voorrang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, fietser en auto rijden naast elkaar op de kruising af. Ze rijden vanaf de fotograaf naar de kruising toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan spelen de haaientanden geen rol, en blijft alleen het simpele rechtdoor-op-dezelfde-weg over. Jij als fietser hebt dus voorrang. Al zou ik je absoluut afraden die voorrang te nemen, je zou niet de eerste fietser zijn die wordt geschept door een afslaande auto.
Rechtdoorgaand verkeer gaat voor op afslaand verkeer: de fietser gaat voor.