Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe kan je een fiets ombouwen naar een brommer?

Beste,

Laatst hoorde ik dat je eeen fiets kan ombouwen en ook legaal maken door dit aan te geven wat je laspunten zijn en dergelijke.
Nu heb ik enkel vraagjes voor jullie...;
- welke motor kan je op een fiets plaatsen (liefst bmx) liefst 25cc
- hoe kan ik dit aanvragen om legaal te maken ?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vervoer
4.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het kan zeker, zie de uitleg hieronder.

Hoe praktisch het allemaal is en hoe duur het uitvalt zou nog wel eens kunnen tegenvallen. Maar je zou het systeem Solex kunnen toepassen, waarbij een wrijfwiel op de motor rechtstreeks tegen de band van het voorwiel drukt en die laat draaien, zodat je aandrijving hebt (bron 1). Dit noemen we een clip-on motor (bron 3): een motor die je in theorie op elke fiets zou kunnen monteren. Wellicht zou je als je een handige sleutelaar bent, onderdelen van een oude Solex die niet meer te redden is, kunnen gebruiken. Misschien dat je een motortje kunt kopen via bron 2. Of je koopt een willekeurige clip-on motor (als je daaraan kunt komen, wellicht tweedehands) en zet die op je BMX. succes ermee.

Toegevoegd na 4 minuten:
Wat betreft legaal rijden: je moet je zelfgebouwde bromfiets/snorfiets, want dat is het nu, laten keuren bij de rijksdienst voor het wegverkeer; dat heet een toelatingskeuring.

zie

https://www.rdw.nl/sites/igk/Paginas/Brommer-toelatingskeuring.aspx
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding