Welke funktie vervullen bomen langs een weg?

Wonend in het buitenland, viel me op dat we eigenlijk best zonder kunnen. Dus waarom in Nederland zo weinig wegen zonder bomen?
Decoratie? Opvang voor onoplettende automobilisten?
Ze helpen niet tegen de regen en ook niet tegen de wind. En het argument dat de legers van Napoleon in de schaduw wilden marcheren lijkt me nu ook wel achterhaald.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Vervoer
8.8K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waar woon je dan? (New York? :D)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, ik woonde in Californië.

Het beste antwoord

Wij handelen veelal uit gewoonte, dus ook bomen langs de weg, Heel lang geleden had dat nog een functie, de akkers werden afgetuint, er kwam een tuin omheen. dat is niet de tuin zoals wij die kennen, maar een aangeplantte strook langs de akker, bedoeld ter bescheming van de gewassen en het binnen houden van het vee. Vaak werden deze struiken en bomen om de zeven jaar afgekapt en gebruikt door de bakkers voor in in hun oven. Het z.g.n. geriefhout. Nog steeds staan er langs veel wegen bomen ter verfraaing van het landschap. Maar die bomen zijn onze vijanden geworden en vrijwel iedere week rijden er zich mensen op te pletter. Onbegrijpelijk!!! Het gaat nog steeds maar door. Die bomen zijn levensgevaarlijk. Als er een meisje van een brug af springt, worden gelijk de paddo's verboden!!! hoeveel doden moeten er nog vallen voordat ze wat aan die bomen gaan doen???? Ze hoeven niet weg hoor!! Maar een vangrail er voor kan veel mensenlevens sparen . Voor bescherming van de fietsers zijn er wel andere/ betere oplossingen. Er zal eerst wel weer een duur onderzoek moeten komen van jaren, wil de overheid iets aan deze bomen gaan doen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Voor de veiligheid. Bijvoorbeeld van fietsers en voetgangers, niet alleen voor onoplettende automobilisten ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je zou het als geluidsdemper aan kunnen schrijven, of als decoratie.Maar veel nut heeft het denk ik niet.Mensen rijden zich alleen maar dood tegen bomen.Hier in mijn buitenland staan ook geen bomen langs de weg, alleen soms op de middenstrook palmen,ook als decoratie, en zelfs die weten ze nog om te rijden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Aankleding, uiterlijk van de omgeving, zuurstof producenten, onderbreking van het landschap, beter perspectief op de weg, onderdak voor dieren (vogels insecten).

Maar ben het met de andere eens, als je met de auto van de weg afraakt ben je blij als er géén bomen staan!

Om nog maar te zwijgen over de bladeren die in de herfst voor gladde wegen zorgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ben het met King eens.

Zou het misschien ook te maken kunnen hebben met het smaller lijken van de weg? Door strepen te plaatsen op het wegdek lijkt het dat de weg smaller is wat resulteert in matigen van de snelheid. Of doordat je in een bocht minder ver weg kan kijken je automatisch gas terug neemt? Ik ben maar aan het brainstormen hoor.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat ze er prima groeien! De CO2 die onze auto's uitstoten werkt als een soort Red Bull op bomen zeg maar, hierdoor groeien ze beter en zetten ze deze CO2 meteen om in zuurstof. Neemt niet weg dat er natuurlijk veel meer uitstoot is dan de bomen op kunnen nemen..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ook ik vrees dat ze er uit gewoonte worden geplaatst.
Maar als fietser ben ik er wel blij mee: ruisend blad, vogelgezang, geuren enz.
Ze vangen ook veel stof weg.
Op de snelweg zie ik geen bomen en verder mag je 80 of minder!!
Nou krijgen de bomen de schuld van de ongelukken!
Moeten misschien ook de sloten langs de dijk dicht?
Om een zure indruk te vermijden; ik ben automobilist, nog nooit tegen een boom geweest, wel tegen zo’n paaltje op een woonerf.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Drie redenen die ik kan bedenken; Natuurlijk geluidswal, mooi voor het landschap en compenseert CO2.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat een deel misschien als geluidsscherm werkt maar het grootste deel zal puur esthetisch zijn. Ik vind het in elk geval mooier om een rij bomen te zien dan het voortrazende verkeer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat mij altijd opvalt als je in Frankrijk over uitgestrekte departementales (gewestwegen) rijdt ,is de lange dubbele bomenrij die als een afbakening door de velden snijdt. In de jaren zestig verguisd omwille van de vele ongelukken, is hij nu terug in voege . De vraagsteller vindt de functionaliteit van de schaduw tijdens de Napoleontische periode achterhaald. Ik niet , als je op een warme zomerdag (30°C en meer) lansg de bomenrij met open dak rijdt is de verkoeling een verademening. En wat is leuker dat een "baguette met camenbert en tomaten " onder zo'n eeuwenoude plataan op te eten. Leve de bomen langs de weg.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Persoonlijk vind ik het heel veel prettiger om over een weg in een mooie omgeving (= met veel bomen en planten) te rijden dan over een kale weg. Dan kan je tenminste nog het nuttige, maar heel erg saaie en vervelende, autorijden verenigen met het genieten van de natuur.
Als je niet tegen een boom wilt rijden scheelt het al een slok op een borrel ;p als je geen alcohol drinkt en niet te hard rijdt.
De schaduw die bomen geven is sowieso ook heel erg prettig. En ik vind dat bomen wel degelijk heel veel wind tegenhouden.
Ik snap trouwens ook niet waarom er vaak zo weinig bomen op parkeerplaatsen staan. Als er al enige bomen staan, doet iedereen verwoede pogingen om in dat enige plekje schaduw te kunnen staan.