post ontvangen import kosten, kan ik dit weigeren?

Hi,
Ik heb laatst een t-shirt uit een webshop uit Amerika besteld. Het duurde erg lang voor deze er was (ik bestel heel vaak spullen uit het buitenland en dit duurde erg lang deze keer).
Toen de postbode voor de deur was, mocht ik het pakketje niet aannemen als ik geen 20 euro belasting in contant zou betalen. Hij kon mij geen uitleg geven hoe en wat. Ik vertrouwde het niet - ik heb nog NOOIT iets aan de deur betaald qua post.
Het pakket is nog op te halen, maar als ik het nu weiger (dan wordt het teruggestuurd neem ik aan), betaal ik die kosten dan nog steeds? Want anders bestel ik het gewoon opnieuw en hoop dat er geen boze, geld-graaiende man voor de deur staat.

Ik vind het echt belachelijk... ik betaal toch al verzendkosten, waarom dat er dan nog bij?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vervoer
1.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Import kosten en elasti g staan vollesig los van verzendkosten.
tinus1969
9 jaar geleden
Aanvuling @Wimkees. Door bet pakketje niet aan te nemen en de leverancier op kosten te jagen loop je kans op de zwarte lijst te komen.

Antwoorden (1)

Ik denk dat je alle andere keren geluk hebt gehad....
Het gebeurt mij ook wel eens, overigens (tot nu toe) alleen bij verzendingen vanuit de VS.
Bij verzendingen van buiten de EU moet nog BTW en invoerrechten afgedragen worden. Bij spullen die je in NL koopt is dit al verrekend in de prijs die je aan de kassa betaalt. Bij "eigen import" is dit nog niet betaald. Bij aankomst in NL betaalt PostNL namens jouw deze BTW en invoerrechten die je dan bij aflevering aan de postbode weer terugbetaalt.
Je kan het belachelijk vinden maar zo werk het (en de man aan de deur is geen graaier! Misschien wel -terecht- boos). Als PostNL de kosten niet kan terugclaimen heb je redelijke kans dat je deze kosten alsnog zal moeten betalen, met of zonder ontvangst van je T-shirt.