Hoe geef je correct en duidelijk richting aan op een rotonde?

Als je op een rotonde bijvoorbeeld de 2de of de 3de afslag wilt nemen, hoe geef je dan correct en duidelijk richting aan?

Volgens de Rijksoverheid HOEF je bij het naderen en oprijden van een rotonde hoeft u geen richting aan te geven. Ook als u de weg volgt op de rotonde is het NIET VERPLICHT naar links richting aan te geven. U volgt namelijk gewoon de weg en verandert niet van richting.
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wat-zijn-de-verkeersregels-op-een-rotonde.html

Als ik op een rotonde niet de 1ste afslag wil nemen, dan ben ik ben gewend om naar links richting aan te geven. Daarmee wil ik duidelijk en voorspelbaar zijn. Iedereen zou dan kunnen weten dat ik de rotonde nog niet wil verlaten. Klopt deze redenatie?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vervoer
1.7K

Het beste antwoord

bij de 1e afslag
richting naar rechts
bij de 2e afslag
pas richting naar rechts aan voorbij de 1e afslag
bij de 3e afslag
voor de rotonde richting naar links en zodra je voorbij de 2e afslag bent richting naar rechts

Toegevoegd na 1 minuut:
( dit is hoe ik het verplicht van mijn rij instructeur het moet uitvoeren. doe ik dit niet dan zak ik ook de richting naar links! )

Toegevoegd na 2 minuten:
en zodra je de rotonde oprijd
binnenspiegel
linker buitenspiegel
linker schouder kijken

en zodra je er weer van af rijd nogmaals
binnenspiegel
linker buitenspiegel
linker schouder kijken
( en naar rechts kijken voor voetgangers/fietsers )
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als ik op een rotonde niet de 1ste afslag wil nemen, dan ben ik ben gewend om naar links richting aan te geven. Daarmee wil ik duidelijk en voorspelbaar zijn. Iedereen zou dan kunnen weten dat ik de rotonde nog niet wil verlaten. Klopt deze redenatie?

Nee, dat is bijvoorbeeld heel verwarrend als je rechtdoor wil rijden of een volle draai wil maken.

Geef gewoon richting aan naar rechts voor dat je rotonde wil verlaten. Als je naar rechst wil (kwart rotonde) dan kan je al aangeven voor dat je de rotonde opkomt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet de rotonde zien als een rechte doorgaande weg. Je geeft pas richting aan bij een afslag, dus niet als je de volgende afslag neemt dat je dan wijst dat je de rotonde vervolgt. ALLEEN als je afslaat geef je richting naar rechts aan.!