Waarom stoplicht op rood terwijl er niemand rijdt?

Regelmatig rij ik op een belangrijke (drukke) weg en staat het stoplicht op rood. Wanneer ik bijna stil sta springt het licht op groen. De onbelangrijke weg waar niemand staat, staat steeds op groen. Waarom niet de hoofdweg op groen en de zijweg op rood?

Weet jij het antwoord?

/2500

Hoofdweg heeft meer snelheid en door hier een stoplicht op rood te zetten ben jij genoodzaakt af te remmen, hiermee verklein je de kans dat mensen met hoge snelheid kruispunten passeren.

Als jij op de hoofdweg rijdt krijg jij ALTIJD (vrijwel) direct groen. Daar gaat het om. Als je het omdraait, krijgt de hoofdweg ALTIJD rood als er ook maar IEMAND van de zijweg aankomt. Dan wordt de hoofdweg dus juist erg vaak geblokkeerd. Het is dus logischer dan je denkt. Vervelend alleen dat de hoofdweg-detector een beetje dicht bij de kruising zit. En op het momont dat jij gedetecteerd wordt, moet de zijweg EERST nog een tijdje oranje krijgen, vóórdat jij groen krijgt. Zodoende.

Omdat je altijd vrijwel direct groen krijgt, staan de stoplichten op de zijweg niet op groen (als die op groen staan, duurt het langer voor jij groen krijgt). Dit is blijkbaar een kruispunt met 'wachtstand rood'; alle stoplichten staan op rood, tot er een auto aankomt. Dit zowel veilig (auto's remmen en rijden langzaam op het kruispunt) als efficiënt (iedereen wacht kort, zowel hoofd als zijweg).

Best is toch dit aangeven aan de dienst Wegen en Verkeer (bij ons in België is dat toch zo). Dan zien ze na of voor jouw omstandigheden het niet beter is het licht op groen te laten op de voorrangsbaan. Hier in België zou men zeker 's nachts overschakelen naar het groen laten zijn op de hoofdweg en het pas groen laten worden van de zijweg (of soms zelfs een afrit van de een ringweg, bijv. R8 afrit Marke) die pas groen wordt een eindje nadat auto's over de signaaldraden rijden. Het kan zelfs nog erger: Als ik met (mijn nochtans >400 kg wegende) Kawasaki 1400GTR persmoto) rij richting Tielt van uit de autostrade en af moet slaan naar links richting Pittem rond middernacht, dan reageert die wegingsdraad NIET op de moto en blijft het rood om links in te slaan en ben ik verplicht een verkeersovertreding te maken of nu sinds nieuwjaar 2015 (nieuwe regeling: 2 willekeurige zware overtredingen, waar het voor 2015 enkel puur recidivisme binnen een overtredingsklasse was = zoveel maanden rijbewijs kwijt) zal ik moeten rechts afslaan, over de zijweg keren en daar voor het rode licht gaan staan om dat te kunnen doen. Nu de nieuwe sensoren al beter op bijna alle andere wegen werken toch al beter intussen met moto's, lijkt mij. Dus, nee het lijkt mij niet logisch, behalve dat je misschien overdag de logica zou kunnen volgen dat er een doorstromingsprogramma zou kunnen zijn met lichten verder, of dat er toch een school, een fietspad, een bebouwde kom of speciale werfuitritten zouden zijn. Alles zou een logica moeten hebben, maar sommige toestanden kun je op meerdere manier interpreteren en dan wordt het aangepast per locatie en ook zo geprogrammeerd. Bepaalde lichten kunnen ook niet geprogrammeerd worden met een weekend, nacht en dagprogramma apart. Dank voor je vraag en hopelijk staat iedereen hier even bij... (sorry, humor) stil!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100