Waarom stoplicht op rood terwijl er niemand rijdt?

Regelmatig rij ik op een belangrijke (drukke) weg en staat het stoplicht op rood. Wanneer ik bijna stil sta springt het licht op groen. De onbelangrijke weg waar niemand staat, staat steeds op groen. Waarom niet de hoofdweg op groen en de zijweg op rood?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vervoer
1.2K

Antwoorden (4)

Hoofdweg heeft meer snelheid en door hier een stoplicht op rood te zetten ben jij genoodzaakt af te remmen, hiermee verklein je de kans dat mensen met hoge snelheid kruispunten passeren.
9 jaar geleden
Als jij op de hoofdweg rijdt krijg jij ALTIJD (vrijwel) direct groen. Daar gaat het om.
Als je het omdraait, krijgt de hoofdweg ALTIJD rood als er ook maar IEMAND van de zijweg aankomt. Dan wordt de hoofdweg dus juist erg vaak geblokkeerd.
Het is dus logischer dan je denkt.
Vervelend alleen dat de hoofdweg-detector een beetje dicht bij de kruising zit. En op het momont dat jij gedetecteerd wordt, moet de zijweg EERST nog een tijdje oranje krijgen, vóórdat jij groen krijgt. Zodoende.
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Volgens mij is dit een half antwoord. Zie mijn antwoord hieronder.
Omdat je altijd vrijwel direct groen krijgt, staan de stoplichten op de zijweg niet op groen (als die op groen staan, duurt het langer voor jij groen krijgt). Dit is blijkbaar een kruispunt met 'wachtstand rood'; alle stoplichten staan op rood, tot er een auto aankomt. Dit zowel veilig (auto's remmen en rijden langzaam op het kruispunt) als efficiënt (iedereen wacht kort, zowel hoofd als zijweg).
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben er altijd van uit gegaan dat verkeerslichten een verkeersregelend middel zijn, en géén verkeersvertragend middel. Dit om een veilige doorstroming te realiseren. In het kader van "het nieuwe rijden" lijkt het mij zeker niet efficiënt om een auto af te laten remmen,of zelfs tot stilstand te laten komen als het niet strikt noodzakelijk is. Ook al is het maar kort. Slijtage van de remmen. Slijtage van de banden. De massa van je voertuig weer opnieuw in beweging brengen betekent extra vraag naar energie - dus per definitie extra brandstof en daardoor dus ook extra milieu belasting - Ik zie niet in wat hier efficiënt aan is. Hoofdrijbaan vrij, dan licht op groen. Pas bij naderend verkeer van een zijweg op rood. Wanneer de wegbeheerder bang is voor een te hoge snelheid, die daardoor misschien uitgelokt wordt, een camera plaatsen met rood licht- en snelheid detectie.
tinus1969
9 jaar geleden
@franzmeersdonk. je hebt een punt, maar 'wachtstand rood' is efficiënt in de zin dat de gemiddelde wachttijd voor iedereen minimaal is. In jouw systeem zou de hoofdweg altijd kunnen doorrijden, terwijl de zijweg altijd lang moet wachten (omdat zijweg rood heeft, en pas groen krijgt nadat de hoofdweg van groen naar rood is gegaan).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik snap wat je bedoeld Tinus. Wat jij zegt is ook waar.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Het nieuwe rijden is slecht voor de economie, niet voor onze portemonnee maar wel voor garage's en shell en dus ook voor de belastingdienst. Die stoplichten is een complot van de overheid.
Als je meer remt, verslijt je sneller remmen, banden etc etc. Dus moet je eerder nieuwe kopen 21% BTW, bij veel remmen meer tanken dus lekker accijns binnen slepen.
Best is toch dit aangeven aan de dienst Wegen en Verkeer (bij ons in België is dat toch zo). Dan zien ze na of voor jouw omstandigheden het niet beter is het licht op groen te laten op de voorrangsbaan. Hier in België zou men zeker 's nachts overschakelen naar het groen laten zijn op de hoofdweg en het pas groen laten worden van de zijweg (of soms zelfs een afrit van de een ringweg, bijv. R8 afrit Marke) die pas groen wordt een eindje nadat auto's over de signaaldraden rijden.

Het kan zelfs nog erger: Als ik met (mijn nochtans >400 kg wegende) Kawasaki 1400GTR persmoto) rij richting Tielt van uit de autostrade en af moet slaan naar links richting Pittem rond middernacht, dan reageert die wegingsdraad NIET op de moto en blijft het rood om links in te slaan en ben ik verplicht een verkeersovertreding te maken of nu sinds nieuwjaar 2015 (nieuwe regeling: 2 willekeurige zware overtredingen, waar het voor 2015 enkel puur recidivisme binnen een overtredingsklasse was = zoveel maanden rijbewijs kwijt) zal ik moeten rechts afslaan, over de zijweg keren en daar voor het rode licht gaan staan om dat te kunnen doen.

Nu de nieuwe sensoren al beter op bijna alle andere wegen werken toch al beter intussen met moto's, lijkt mij.

Dus, nee het lijkt mij niet logisch, behalve dat je misschien overdag de logica zou kunnen volgen dat er een doorstromingsprogramma zou kunnen zijn met lichten verder, of dat er toch een school, een fietspad, een bebouwde kom of speciale werfuitritten zouden zijn. Alles zou een logica moeten hebben, maar sommige toestanden kun je op meerdere manier interpreteren en dan wordt het aangepast per locatie en ook zo geprogrammeerd. Bepaalde lichten kunnen ook niet geprogrammeerd worden met een weekend, nacht en dagprogramma apart.

Dank voor je vraag en hopelijk staat iedereen hier even bij... (sorry, humor) stil!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
In Nederland worden in dit soort situaties steeds vaker de stoplichten 's nachts op oranje knipper gezet. Alleen de drukste kruispunten hebben ook na 21 uur nog 'werkende' stoplichten (die dus op rood of groen staan).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In België heeft men dit een viertal jaren geleden ook geprobeerd, maar ik weet niet waarom, maar ik zie dit nu weer minder en minder. Wel absolute dank voor de aanvulling, ik hou het verder in het oog als ik overal rond rij (soms rij ik 's nachts door om file te vermijden en slaap dan wat meer overdag).