Waarom sta ik 's avonds laat moederziel alleen voor een rood licht te wachten?

's Avonds 23:00u - 24:00u of nog later. Hoe vaak sta ik niet stil en denk ik.. Wat doe ik hier? Ik zie werkelijk geen levend wezen en toch sta ik hier stil omdat die lamp toevallig rood is.

A) Waarom gaan zulke kruisingen niet op knipperend oranje

B) Waarom mag je na 23:00u niet doorrijden als jij denkt dat dit kan, met risico op schade, maar dat is dan per definitie de schuld van de "door-rood-rijder".

Dit is toch ontzettend slecht voor het milieu? Afremmen, wachten en optrekken.. En als ik het woord milieu noem dan kijken toch alle belangrijke kamerleden mijn kant op :)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Sommige stoplichten zijn zodanig ingesteld dat ze om een bepaalde tijd op groen springen en dan weer een tijd op rood staan. Dit systeem wordt op de meeste kruispunten geanalyseerd om vervolgens weer te optimaliseren. Dus men kijkt waar het meeste verkeer vandaan komt, hoelang die staan te wachten en vervolgens doen ze hun best om het drukke verkeer zo goed en vloeiend mogelijk te laten rijden. Na een bepaalde tijd is het op de meeste plekken zinloos om stoplichten te plaatsen, omdat deze zoals bij jou irritatie en vertraging opwekken. Daarvoor gaan sommige na een bepaalde (avond uur) uit tot de volgende ochtend. Stoplichten staan dan op knipperend oranje. Dit kan tot gevaarlijke situatie rijden en daarvoor werken de meeste met een sensor systeem. In de weg zitten sensors die meten (wegen) of er verkeer rijd. Dus als jij aankomt rijden en er is totaal geen verkeer in de buurt dan springt die bij jou meestal direct op groen. Bij mij in de buurt springt die altijd direkt op groen tenzij er een andere auto eerder stond te wachten. Verkeer van sommige kanten hebben prioriteit en een langere groen cyclus. Bijvoorbeeld omdat er veel vrachtwagens uit een richting komen die meer tijd nodig hebben om op te trekken. Bij jou is waarschijnlijk de sensor kapot of is de cyclus niet goed ingesteld. Je kunt hiervoor terecht bij de gemeente. Die stellen hem dan optimaal af en reparen mogelijk kapotte sensors.

omdat je niet alleen bent op deze aardbol............

waarom jij dat doet weet ik niet. Als ik alleen sta te wachten en er komt daadwerkelijk niets aan, dan rij ik gewoon door.

Voor je vijlig hijd

Omdat niet alle verkeerslichten reageren op verkeersaanbod. Jammer, maar veel verkeerslichten volgen een vast patroon en springen pas op groen als die cyclus weer is afgewerkt. Je kunt natuurlijk doorrijden, maar dan moet je niet vreemd opkijken als er processen verbaal in de brievenbus vallen. Regels zijn er nou eenmaal om je aan te houden. Jammer hè?

Als je er doorheen rijdt, heb je een bekeuring en heeft het ministerie van justitie weer wat verdiend. Zo reed ik om 3.00 s nachts dus, door de uitgestorven hoofdstraat van een dorp met 58 km/uur. Toen maanden later de bekeuring kwam, kon ik het geheel niet plaatsen. Geldverdienen dus. Want: verkeerslichten worden op veel plaatsen snachts ook uitgeschakeld. Dus dat kan wel.

voor je VEILIGHEID ( aan Pinkeltje)

Ben ik met je eens, als mij dat overkomt kijk ik alle kanten op en rij dan door rood. Het is onzin om te wachten als er niks aan komt. Milieu vervuilend en heel vervelend.

A) Omdat de wegbeheerder inschat dat de kruising ook onveilig is na 23.00 uur, bijvoorbeeld vanwege onoverzichtelijkheid of omdat er ervaringen uit het verleden zijn met ongelukken laat in de nacht. B) Omdat je niet zomaar risico op schade hebt, maar risico op dood. Dat de door-rood-rijder per definitie aansprakelijk is, zal verwondingen niet genezen en doden niet tot leven wekken.

voor de veiligheid vermoed ik alleen is het niet altijd leuk, maaar als er een gek aan komt ben je toch blij dat je gewacht hebt

Ik lees: moederziel alleen. Misschien moet je gaan carpoolen?

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100