Leidt radio af tijdens het autorijden?

Leidt het beluisteren van radio of muziek af tijdens het rijden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (3)

Ja, de menselijke stem leidt per definitie af. Dus ook tijdens het autorijden.
Wij hebben op school eens een experiment gedaan.

Iemand moest woordjes leren. Eerst in stilte en later met een tekst die achteruit (dus onverstaanbaar) werd afgespeeld.

De resultaten in het tweede geval waren aanmerklelijk slechter. Tot wel 40%.

Dit was om aan te tonen dat muziek tijdens het maken van huiswerk geen goed idee was. Maar wat voor woordjes leren op gaat is natuurlijk ook relevant voor het autorijden.

Toch heeft de radio ook positieve kanten. Het voorkomt saaiheid in de auto. Saaiheid versuft en is nog veel gevaarlijker. Omdat je met de radio bovendien ook je ogen op de weg kan houden zijn de voordelen groter dan de nadelen. Maar moet je geconcentreerd rijden én ben je niet moe dan verdient het de aanbeveling de radio uit te zetten !

Toegevoegd na 10 uur:
2 minnen ? Mag ik ook weten waarom ?
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik draai de laatste tijd veel luisterboeken in de auto. Ik rij er minder agressief door, en ook minder snel te hard. (maar ik hou wel de maximum snelheid aan, zodat ik andere bestuurders niet irriteer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb geen min gegeven maar ik zou me kunnen voorstellen dat dit deel van je antwoord als min aangegeven kan worden 'Iemand moest woordjes leren. Eerst in stilte en later met een tekst die achteruit (dus onverstaanbaar) werd afgespeeld. De resultaten in het tweede geval waren aanmerklelijk slechter. Tot wel 40%. Dit was om aan te tonen dat muziek tijdens het maken van huiswerk geen goed idee was. Maar wat voor woordjes leren op gaat is natuurlijk ook relevant voor het autorijden.' Het achteruit afspelen van woorden leidt, waarom? Je wilt toch de woorden verstaan dus concentreer je je daarop en niet meer op je huiswerk/autorijden
Als je muziek afspeelt of je hebt de radio aan hoef je niet veel moeite te doen om het te verstaan, 90% van de muziek die je draait ken je wel en verdwijnt een beetje naar de achtergrond. Als je de radio op een informatieve zender hebt staan luister je wel maar je hoeft geen moeite te doen het te volgen tenzij het een erg ingewikkeld vraagstuk blijkt, anders wordt het al weer wanneer het in een taal is die je minder goed beheerst. verder ben ik van mening wanneer je niet afgeleid word door de radio je wel afgeleid wordt door je gedachten. als je de radio uitzet ga je denken en sommige gedachten zijn ook niet goed voor je concentratie.
In principe kan alles je afleiden, wanneer je iemand naast je in de auto hebt met wie je een discussie voert dat je meer afleid dan de radio, en de ene zender zal je meer afleiden dan de andere (sky vs radio 1 bijv.)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Ik neem aan dat je bedoelt dat Radio 1 meer afleidt dan Sky Radio?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad.
Wie tijdens het autorijden naar ontspannende muziek luistert, rijdt niet slechter dan een bestuurder die geen muziek hoort. Dat is het besluit van een studie aan de universiteit van Mainz in Duitsland. Bij het onderzoek werden zestig testpersonen in een rijsimulator ondergedompeld in rustige muziek.

Uit oudere studies bleek dat luide en snelle muziek het risico op ongevallen tijdens het rijden kan verhogen. Voor rustige muziek lijkt dat echter niet het geval te zijn.
fremar
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Dat is waarschijnlijk vergelijkbaar met het huiswerk maken met muziek.
Overigens is dat heel persoonlijk. Ikzelf kan me hoegenaamd niet concentreren met muziek. Noch met autorijden, noch met lezen/studeren.
Autorijden gaat ook beduidend slechter als ik naar iemand luister.
Maar als ik zelf praat heb ik geen probleem.