Wat gebeurt er als je 2-takt olie in een 4-takt motor doet?

of andersom...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
35.4K

Het beste antwoord

Tweetakt olie in een viertakt motor.

Even wat zaken op een rij.

Benzine motor
Tweetakt olie in de benzine.

Carburateur versie. Je motor loopt onregelmatig omdat de benzine niet goed meer verdampt. En zal sterk roken. Dus alles schoonmaken, nieuwe benzine erin en probleem opgelost.
Injectie. Injectoren kunnen de benzine niet fijn genoeg inspuiten en motor gaat bokken, afslaan, roken, etc. Na verloop slaan de injectoren dicht en wellicht dat je deze moet vervangen. Ook weer het hele systeem schoonmaken en dan kun je weer verder.

Benzine motor
Tweetakt olie in het carter (dus als smeer olie)

Zal niet direct vastlopen, maar door de slechte smerende eigenschappen van deze olie zal de motor olie verbruiken, meer roken, sneller slijten door een slechte oliefilm op het metaal. Ga je deze zwaar belasten dan kan het wel vastlopen doordat de oliefilm en druk niet voldoende is en dus metaal op metaal contact krijgt tussen de draaiende delen. Dus ook niet aan te bevelen.

Dan nog de omgekeerde versie.
nieuwe 4 takt smeerolie in de benzine van een tweetakt motor.

Carburateur versie. Grote kans dat de motor ermee stopt omdat de viscositeit van het mengsel te hoog is waardoor deze niet meer verdampt in de carburateur. Bij heel laag viscose olie zal het meer gaan roken omdat deze olie slechter verbrandt dan de tweetakt olie. (vroeger deden we zelfs oude afgelopen olie gebruiken en dit kon omdat deze olie een lage viscositeit had gekregen en veel brandstof bevatte. het rookte wel veel meer. Er waren zelf jongens die er olijf olie bijmengde, maar dan merkte ze dat het niet zo snel meer liep en hun uitlaat stonk naar de friture)
Injectie versie. Ook hier zal de benzine slecht verdampen en de motor zal dus niet goed lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als het maar geen frituurolie is, zal het geen kwaad.