Kan ik zuiniger rijden als de varioring is verwijderd?

Door de varioring wordt voorkomen dat het hoogste verzet niet benut kan worden. Hierdoor zal de motor meer toeren moeten maken om sneller te rijden. Als de toeren genoeg begrenst zijn zal de variobegrenzing geen effect hebben en kan de motor op een efficient toerental draaien. Is het toerental goed afgestemd met de varioring of kan ik efficientie winnen door de varioring te verwijderen?
Heeft het verwijderen van de ring gevolgen voor mijn verzekering indien mijn topsnelheid 50km/u wordt?

Toegevoegd na 3 uur:
het betreft een 4 takt bromscooter die momenteel 45km/h rijdt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.4K

Antwoorden (1)

Je kan gewoon je vario ring verwijderen .
echter zou dit geen zin hebben of jij nou zuiniger rijdt of niet want wat jij hierboven beschrijft is niet waar dat jou motor meer toeren gaat maken om sneller te kunnen .
Als je weet dat je vario plaat naar de variateur word getrokken betekend dit dat hij voluit kan maar wanneer er een ring tussen zit zou hij niet het maximale kunnen bereiken wat hij wel kan dus :

Je maakt even veel toeren je gaat maximaal 5 tot 10km/h harder en je zou harder op trekken ,
Wanneer je wel zuiniger zou gaan rijden is het verstandig wanneer jij je varioring hebt verwijdert er een kleinere sproeier in te doen .

mvg ryan