Welk soort verwarming is geschikt voor een kajuitzeilboot van 7m?

Ik wil tijdens de winter regelmatig op mijn kajuitzeilboot van 7m verblijven en ben op zoek naar een geschikte verwarming (niet elektrisch).
Ik weet niet of Zibro Kamin bruikbaar is, anders dacht ik aan iets dat warme lucht in de kajuit blaast maar de verbrandingsgassen uitstoot buiten de kajuit.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vervoer
1.2K

Antwoorden (1)

Zibro Kamin lijkt me niet zo heel geschikt, de verbrandingsgassen komen hoe dan ook toch in de te verwarmen ruimte terecht. Ofschoon een Zibro Kamin heel schoon brand ruik je dat meestal toch. Daarbij wordt zuurstof aan de lucht onttrokken en ook wordt waterdamp gevormd die neerslaat als condens.
Je schrijft dat de verwarming niet elektrisch mag zijn, maar heb je geen geen plaats voor een accu? (misschien heb je die al aan boord voor wat verlichting)
Dan zou je een Eberspächer verwarming kunnen monteren. Ik heb die jarenlang naar volle tevredenheid in een camper gebruikt. Die gebruikt diesel als brandstof wat je kan onderbrengen in een klein brandstoftankje zoals die ook voor buitenboordmotoren worden gebruikt en waar vast wel ergens een plaatsje voor te vinden is. De kachel heeft een bescheiden hoeveelheid stroom uit een accu nodig om de diesel te ontsteken en om de ingebouwde ventilator te laten draaien. De kachel zelf is heel compact en de uitlaat van de kachel wordt naar buiten geleid. In het interieur van de boot wordt alleen warme lucht geblazen door de ingebouwde ventilator.