scooters tot 30 km/h zijn helmplicht vrij, daarna ben je verplicht om een helm te dragen.

je hebt overigens aan een gewoon scooter certificaat voldoende om deze te mogen besturen.(rijbewijs AM)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meeste electroscooters lopen 25-30 Km/H en een helm dragen is dan niet verplicht, een brommerrijbewijs en een verzekering echter wel...

Toegevoegd na 11 minuten:
Er zijn echter electroscooters die WEL harde dan 30 kunnen (40-50KM/H) en dan is een helm WEL verplicht en ook zeker aan te raden.
Vooral het acceleratievermogen en het geringe geluid geven vaak een vertekend beeld over je snelheid.

Ik heb een aantal verschillende electroscooters uitgeprobeerd en was onder de indruk van de prestaties, ze trekken snel op en bereiken in korte tijd hun topsnelheid.

Wel is het zo dat de accu belast wordt met het kwadraat van de snelheid, een scooter die 25 rijdt komt dus ongeveer 4 X zo ver met dezelfde accu als een die 50 loopt.

Dat betekent dat -als je een scooter koopt die 45+ kan ook een FLINKE accu nodig heeft om een fatsoenlijke actieradius te hebben, snelladen is er nog niet bij!!

Dus als de accu leeg is heb je echt uren nodig om de "tank" weer vol te krijgen.
het rijden is echter veel voordeliger dan met brandstof,
met 2KWH kun je zo een 50 KM rijden (met 40-50 kilometer per uur),maar met een 25Km scooter kun je dan 100-200 Km rijden op deze accu.

Stadsverkeer VREET stroom, kijk dus of je scooter een recuperatief remsysteem heeft hij remt dan elektromagnetisch en de energie gaat grotendeels weer terug in de accu.

Organiseer voor woon-werkverkeer een laadpunt op je werk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bastanovum zet het perfect op een rijtje, maar de wet stelt nog steeds de grens op 25 Km voor de helmplicht.
Boven de 26Km zul je behalve een helm ook aan een hogere verzekeringspremie vast zitten.