Stel ik reis met de Ov- chipkaart van A naar B, ik ben iets vergeten en reis zonder uittechecken terug naar A. Is mijn reis nu gratis?’

Ik check in bij Treinstation A en check vervolgens NIET uit bij B. Vervolgens kom ik terug bij A en check daar uit. Scheelt dit geld? En word dit gezien als zwartrijden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (2)

Als je in A probeert uit te checken zul je waarschijnlijk de melding krijgen dat je al bent ingecheckt. Dan ben je dus nog steeds ingecheckt als je het station verlaat. Dat kost alleen maar geld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat scheelt geld want dan kost de reis niets. Behalve wanneer je op de terugreis gecontroleerd. Dan ziet de conducteur dat je met een incheck richting incheckstation rijdt en dat is foute boel. Je reist dan inderdaad zwart.
Computoon
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Je kan toch daadwerkelijk iets zijn vergeten, of een afspraak hebben op een station? Moet je dan werkelijk (verder) naar een uitcheck- en incheckpunt lopen om legaal terug te kunnen reizen? Dat is dan weer een bewijs dat het hele systeem zeer gebruiksonvriendelijk is.
Computoon
9 jaar geleden
Ik reis niet vaak met het openbaar vervoer maar ik vind het niet gebruikersonvriendelijk. Heb een kaart met automatische oplaadfunctie: erg gemakkelijk, nooit meer kaartjes kopen. Het in- en uitchecken is een kleine moete als je langs een van die vele, vele palen loopt. Maar inderdaad, een incheck moet altijd gevolgd worden door een uitcheck, voor je opnieuw moet inchecken omdat de trein weer richting vertrekstation gaat rijden. Anders kan de werkelijk verreisde afstand niet correct worden bepaald. De incheckpaal weet immers je eindbestemming niet.
kierkegaard47
9 jaar geleden
In mijn geval zou het niets uitmaken (heb toch een dalvrij abonnement; dat is traject-onafhankelijk.) Maar in het algemeen lijkt het me niet de bedoeling dat je 'gratis' een retour maakt. Nu zal het wel van de omstandigheden afhangen. Stel, je bent om 10.15 ingecheckt in amsterdam, en om 10.40 word je in de trein vanuit haarlem 'gepakt' door een controleur die ziet dat je 25 minuten daarvoor bent ingechekt. Het lijkt me dat je dan een betere kans maakt weg te komen met het verhaal 'ik merkte dat ik iets belangrijks was vergeten en ben meteen omgekeerd' dan wanneer je om 12.15 wordt gepakt en hetzelfde verhaal houdt ...