Heb je met nieuwe banden ook een langere remweg?

Met een nieuw wegdek is dat ook zo.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Soms. Maar dat heeft geen enkel verband met het al dan niet nieuw zijn van het wegdek. Als je banden zo lang gebruikt dat al het profiel is weggesleten, is het oppervlak dat contact maakt met het wegdek optimaal. Dat remt veel beter, althans op een droge weg. Op een natte weg heeft een nieuwe band beter wegcontact, wat er is een uitweg voor het water. De versleten band zal 'op het water drijven'.

Je kunt beide zaken niet met elkaar vergelijken. Nieuwe banden hebben een profiel wat beter grip heeft, zeker bij pompend remmen. Een nieuw wegdek heeft geen profiel en is te glad en niet 'ingereden' zodat het nog geen goed contact heeft op remmende banden.

Nieuw asfalt heeft een lagere wrijvingscoëfficient (dus een langere remweg) dan ouder asfalt, omdat er nog geen rubber (van bandenslijtage) op zit. Pas na verloop van tijd wordt het asfalt stroever, en dus de remweg korter.

Antwoorden hierboven kloppen grotendeels wel maar zijn mijns inziens wat verwarrend. Een nieuw wegdek moet ingereden worden. (rubberdeeltjes op het wegdek) Dit verhoogt de wrijving die zorgt voor een kortere remweg. Nieuwe banden hoef je niet in te rijden. Deze hebben meteen hun maximale grip. Het antwoord is dus nee, nieuwe banden hebben geen langere remweg. Verder klopt het dat een band zonder profiel (een slick uit de racerij of een versleten band) in theorie veel meer grip heeft want meer contact met het wegdek. Dit is theorie, bij het minste of geringste vocht op de weg ben je nergens meer.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100