Ik ben met mijn fietstas tegen een auto aangereden. De bestuurder van de auto beschuldigd mij van schade. Wat nu?

Ik reed op mijn fiets met een fietstas op de achterkant.
Dus ik kwam met de fietstas tegen de auto aan. Op zich was er niets aan de hand. Ik stopte netjes om mijn excuses aan te bieden aan de automobillist. Deze begon plotseling te roepen en wees naar een deuk wat op de autodeur zat en zij dat ik dat heb veroorzaakt.
Ik heb dat terecht ontkend. Maar ik heb geweigerd om de verzekering van de tegenpartij bij de zaak te betrekken.
Ik ben zelf niet verzekerd voor dit soort ongevallen. we zijn vervolgens naar het politie bureau gegaan om ons verhaal te doen. De politie heeft ons gegevens geregistreerd en gaf ons aan dat zij verder niets kunnen doen voor ons.

Ik wil graag weten hoe kan ik bewijzen dat ik geen schade heb gereden.
Ik ben ook niet verzekerd, kan dit nadelige gevolgen hebben voor mij.
Ook wil ik graag weten of het verstandig was om geen schade formulier in te vullen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
2.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Begrijp ik nu goed dat je geen WA-verzekering hebt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het eerder aan de andere partij om te bewijzen dat jij de schade wel hebt veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je bent niet verplicht om je tegen wettelijke aansprakelijkheid te verzekeren, tenminste niet als je geen bezitter / bestuurder van een voertuig zoals een auto of bromfiets bent.

Antwoorden (7)

Als er omstanders waren die e.e.a. hebben gezien, moet je daar een verklaring van proberen te krijgen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een expert kan zien of die deuk door een fietstas is veroorzaakt. Bovendien kunnen ze ook zien of het een oude of nieuwe deuk is.

Als het goed is heb je een WA verzekering. Je kunt ze inlichten over dit voorval waarna zij contact opnemen met de tegenpartij. Dan zal altijd om een rapport van een schade-expert gevraagd worden. Als jij zeker weet dat je die deuk niet hebt veroorzaakt, dan is er niks aan de hand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je tegen een voorwerp rijdt, ben je in beginsel aansprakelijk voor de schade die je veroorzaakt. Bij een botsing met een auto geldt dit niet. De wet (artikel 185 Wegenverkeerswet) stelt dan de automobilist volledig aansprakelijk, tenzij de automobilist kan bewijzen dat hij in het geheel geen schuld had aan het ongeval. Dat zou in jouw geval wel kunnen als je de auto achterop reedt. Je kunt dus voor 50% aansprakelijk worden gesteld. Als je WA bent verzekerd, keert je verzekering de schade uit. Als je geen WA-verzekering hebt, zal je de helft van de schade van de auto moeten vergoeden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onjuist. Wel ligt de bewijslast volledig bij de automobilist.
En dit gaat over rechtsregels mbt door de fietser toegebrachte schade aan de auto...
Uiteraard ga ik er hierbij vanuit dat het een STILSTAANDE auto betrof en de automobilist derhalve zich op overmacht kan beroepen...tevens dat de fietser ouder is als 14 jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de auto aan het verkeer deelnam, en dat lijkt wel aannemelijk als de bestuurder vervolgens uitstapt, geldt toch echt artikel 185. Overmacht is een term die hier niet van toepassing is.
Als je gewoon een beetje brutaal bent en 100 keer zegt dat jij het NIET hebt gedaan....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schadeformulier kun je gewoon invullen met jouw kant van het verhaal. Goed dat je naar het politiebureau bent gegaan.

Over de verzekering: WA verzekering is verplicht in Nederland en dekt dergelijke schade.

Heb je geen WA verzekering dan kun je rechtshulp inschakelen.

Over de schuldvraag: een rijdende auto heeft altijd schuld, stond de auto stil, dan kun jij schuld hebben.
Ik mis de informatie omtrent de toedracht.

Over de schade. Een expert kan beoordelen of dit gebeurd is door de fietstas. Dit leidt dan tot een dure rechtszaak. Verzekeringen schikken dergelijke zaken, omdat de proceskosten hoger zijn dan de te behalen winst (zeer beperkte schade).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent langzaamverkeer, dus zover ik kan het bekijken is de automobilist fout. Maar ga langs de rechtswinkel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij ligt de bewijslast bij de automobilist hij steld u aansprakelijk voor een deuk in zijn auto.
Een deuk in een auto door een fietstas lijkt me een beetje ver gezocht. Ik zou kijken naar krassen op de lak nabij de deuk, schuurplekken waar de tas de auto geraakt moet hebben op de tas er moeten sporen te vinden zijn, zij die er niet dan gewoon blijven ontkennen en de bestuurder een proces laten beginnen. Bij het juridisch loket gesubsidieerde juridische bijstand aanvragen (als het tot een proces komt, maar die kans schat ik heel laag in).
Als ontmoedigingsbeleid bij de eiser aangeven bij elke negatieve uitspraak in beroep te gaan, want hoe groot kan de schade zijn veroorzaakt door een fietstas? Je moet aardig wat kracht uitoefenen voor in plaatstaal een deuk komt met veel schade.
Ik begrijp alleen niet dat u op grond van het feit dat u een fietstas op de achterkant van uw fiets heeft, met de tas tegen een auto aan kwam, kan het zijn dat de automobilist u te weinig ruimte heeft gelaten en u (om wat voor reden dan ook naar links uitweek waardoor u met de tas langs de auto schuurde? Ik weet niet waar die deuk zit, onder welke hoek de tas de auto geraakt heeft enz.
Op grond van weinig gegevens kan ik slechts concluderen dat u geen verwijt gemaakt KAN worden vooropgesteld dat u zich op uw eigen plek op de weg bevond en zich aan de plaatselijk geldende regels heeft gehouden of dat de eiser in staat zal tegenovergestede aannemlijk te maken tenzij geldige getuige anders kunnen verklaren.