Klopt het dat lichtmetalen wielen zwaarder zijn dan stalen?

info ANWB
http://www.anwb.nl/auto/themas/winterbanden/wat-is-een-winterband

Toegevoegd na 23 uur:
http://www.velgenland.nl/lichtmetalenvelgen/

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
1.9K

Het beste antwoord

Nee. Anders zouden er geen lichtmetalen wielen gemaakt worden. Ze zijn een stuk duurder, maar omdat ze lichter zijn, wegen de voordelen op tegen de kosten.
jc54
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
-
Ik zeg niet welk antwoord klopt (lichtmetalen wielen zijn zwaarder/ lichtmetalen wielen zijn niet zwaarder (maar juist lichter)). Wat wel zeker is, is dat je tot een antwoord komt via een drogredenering. De reden voor lichtmetalen velgen/wielen is volgens mij voornamelijk voor de looks. Daarnaast als ze goed verkopen (winst opleveren) zullen ze gemaakt worden. Ook als dat is omdat mensen foutief denken dat ze lichter zouden zijn (mocht dat zo zijn). De manier om tot een antwoord te komen is een technische uitleg of een voorbeeld.

Andere antwoorden (2)

Waarom zou je twijfelen aan die tekst van de ANWB? Het is precies zoals het er staat. Er moet zoveel van het lichte metaal gebruikt worden in een lichtmetalen velg, dat het gewicht veelal hoger is dan dat van een stalen velg. De reden dat lichtmetaal gebruikt wordt is dan ook alleen van esthetische aard: men vindt het fraaier. De meerprijs neemt men voor lief. Je velgen zouden lichter worden als je ze van magnesium zou maken, maar dan ga je failliet en ze zijn kwetsbaar en ook nog eens brandbaar. In de racerij is magnesium verboden.
escape
7 jaar geleden
Bordensteker
7 jaar geleden
Deze tekst geeft in mijn ogen geen echt antwoord.
Hij kaatst de bal terug naar de vraagsteller:
- Vraagsteller vraagt: Klopt wat de ANWB beweert?
- escape antwoordt: Waarom zou je hier aan twijfelen?, waarna hij in eigen woorden dezelfde punten opnoemt als de ANWB.
Tot zover dus niets nieuws. Alleen de slotzin voegt daar nog aan toe dat het lichtere magnesium geen optie is: te duur, kwetsbaar, brandbaar, en in de racerij verboden. Dat zijn dan de enige nieuwe argumenten, die echter niet rechtstreeks verduidelijken waarom de ANWB gelijk heeft. En de twee laatste punten zijn volgens mijn bronnen niet, cq niet meer, van toepassing.
In heel veel gevallen wel. Ik heb het zelf al een paar maal meegemaakt: mooie lichtmetalen wielen af-fabriek op de auto... om later tot de ontdekking te komen dat stalen wielen een stuk lichter zijn. Je bestelt de eerste ook vaak met een lage bandwang omdat dat mooier zou staan. Nou het comfort wil ook wat. Dus momenteel rij ik met stalen wielen met een inch. kleinere diameter en dus een band met hogere wang. Veel mensen w.o. ik worden in feite misleid door het woord 'lichtmetaal'.