Hoeveel kilo kan mijn vw touran 2.0 tdi 136 pk nou eigenlijk trekken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vervoer
3.6K

Antwoorden (3)

Dat staat op je kenteken bewijs vermeld. Dat is leidend. Als er in fabrieksspecs en het kenteken verschil zit, dan geldt het gewicht op het kenteken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zit een verschil in hoeveel je auto kan en mag trekken, hoeveel je auto mag trekken staat op je kentekenbewijs, hoeveel je auto kan trekken hangt van meerdere factoren af.

Vaak gaat men dan met pk's en koppel smijten terwijl dat de minst belangrijke factoren zijn voor een stabiele combinatie, belangrijk zijn dan b.v. de constructie / bevestiging van de trekhaak, de afstand tussen hart achteras en de kogel van de trekhaak, gewichtsverdeling en eigengewicht van het voertuig, reminrichting, wielbasis etc.

De zwakste schakel van bovengenoemde factoren bepaald het wettelijke trekgewicht, maar technisch kan dat soms hoger liggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
de vraag is: wat kan!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens de specificatie mag deze auto 1500 kg. trekken, maar let op, e.e.a. kan afwijken per bouwjaar en / of type-uitvoering.
De auto is een uitstekende caravantrekker; ook bij een treingewicht van ca. 3500 kg sleurt hij de combinatie probleemloos over elke klim.