Waarom gaat asfalt kapot op de grens tussen rood en zwart asfalt?

Veel wegen hebben een fietssuggestiestrook. Dat is een strook rood asfalt langs de rand van de weg. Soms is de fietssuggestiestrook tevens door een onderbroken witte lijn afgescheiden van de hoofdrijbaan.

Het zwarte asfalt van de hoofdrijbaan is in goede staat. Het rode asfalt van de fietssuggestiestrook is ook in goede staat. Maar precies op de grens van rood en zwart asfalt vallen diepe gaten - het asfalt is daar compleet weg.

Dit kan zelfs gevaarlijk zijn wanneer je een andere fietser wilt inhalen, en daartoe even over de hoofdrijbaan moet rijden. Je banden kunnen blijven steken in de lange gaten tussen het zwarte en het rode asfalt.

Waarom is het asfalt precies op die grens zo zwak?

Cryofiel
14 jaar geleden
in: Vervoer
2.3K

Het beste antwoord

De twee verschillende kleuren asfalt hebben ook door de kleur ook een andere samenstelling. Om deze reden hechten de stukken asfalt niet goed aan elkaar. Het gevolg hiervan is dat de scheuren als eerste op de grens van de verschillende soorten asfalt ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zou het kunnen komen,doordat ook auto's van die strook gebruik maken,ook b.v. in het geval van inhalen of uitwijken en dat ze dan enigszins"wringend"juist over die afscheidingsstrook rijden,die toch al uit 2 verschillende asfaltsoorten bestaat en misschien niet zo sterk is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vermoed, dat de invloed van verwarming/afkoeling van die twee kleuren asfalt nét een beetje verschilt van elkaar, en dat juist op de grens het 'werken' van die twee asfaltlagen voor hele kleine scheurtjes zorgt. Net genoeg, om er wat water in te laten staan, wat kan bevriezen. Waardoor die scheurtjes breder en dieper worden, zéker in zo'n lange winter met af en toe een nacht strenge vorst, en dan weer een paar boven-nul dagen.
Dan het verkeer over de verzwakte plekken, en de scheuren worden gaten en kuilen : net als bij het ZOAB.

Ik hoop voor je, dat ze het razendsnel gaan repareren, vóór iedereen er weer lekker op uit trekt met de fiets....op mijn dorp zijn de wintergaten al weer gevuld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op alle plaatsen waar 2 soorten asfalt aan elkaar geplakt zijn, is er snellere slijtage. Er loopt water in de kier en wanneer dit bevriest gaat het asfalt kapot. Omdat we deze winter heel veel vries-dooicycli hebben gehad, ligt half Nederland er bij als een gatenkaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normaal gesproken asfalteerd men eerst de rijbaan voor de auto`s [zwart] en dan direct daarachteraan de fietsrijstrook [rood] om het goed aan elkaar te laten hechten dmv het warme asfalt .
Maar als het nu te lang duurt voordat het asfalt van het fietspad wordt gelegd : dan is het asfalt van de rijbaan al teveel afgekoeld om goed te hechten aan het fietspad .
En dan zal die naad altijd het zwakste punt blijfen in het geheel .