Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat mag een ambulance zonder zwaailichten en optische geluidsinalen?

Want mijn vader werkt voor Nederlandse transportatie team en die vertelde mij dat hij zonder zwaailichten links en rechts mocht inhalen en overal mocht inhalen wat is hier waar van volgens de wet?(NTS rijd voornamelijk in Mercedes stationcar maar vallen wel onder ambulance organen vervoer)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie de reactie van Computoon bij het tweede antwoord:
UITSLUITEND de politie mag in bepaalde omstandigheden zonder zwaailicht en "sirene" de verkeersregels overtreden. Reden: alléén de politie kan er belang bij hebben onaangekondigd te verschijnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nu zal de gemiddelde politieagent een ambulance die zonder ogs rijdt en rechts inhaalt niet zo snel bekeuren maar in principe dient je vader zich in die situaties net als iedere weggebruiker aan de gewone verkeersregels houden. En kan bij overtreding ook een boete (of erger - cursus of innemen rijbewijs) krijgen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

De NTS mag zo'n beetje alles, de tijdsduur is bij orgaantransport van levensbelang.

"De NTS volgt voor het transport over de weg eigen protocollen en de richtlijnen voor het ambulancevervoer."

"Bij orgaandonatie is er, in tegenstelling tot weefseldonatie, altijd sprake van grote tijdsdruk."
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus kort samengevat zonder mogen ze ook al meer dan anderen? Mijn vader krijgt vaak spoed ritten zonder zwaailichten en hij vertelde dat hij dan links en rechts mag inhalen dat is dus waar? Alleen snelheid is hij dan beperkt en mag niet door rood enz. Dat is dus waar?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wettelijk gezien?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wettelijk gezien?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mag dit dan ook volgens de wet?
Computoon
11 jaar geleden
Alleen als zwaailichten én hoorn aangaan: "Mag de NTS gebruik maken van zwaailicht en sirene voor orgaantransport?

Ja. De NTS mag optische- en geluidssignalen gebruiken en heeft daarvoor een vergunning van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Net zoals de politie, de brandweer en de ambulance mag in het geval van spoed met zwaailichten en sirenes gereden worden. De NTS volgt voor het transport over de weg eigen protocollen en de richtlijnen voor het ambulancevervoer." Er is maar één organisatie waarvan de voertuigen 'meer mogen' zonder in werking zijnde zwaailichten en hoorn en dat is de politie. Gemeenten kunnen allerlei instellingen (en dus ook ambulances) wel ontheffing geven van bepaalde voorschriften uit het RVV, maar daar zijn ze zuinig mee. (Als er bijv. werkzaamheden moeten worden verricht met een hoogwerker die moet staan op een plaats waar een parkeerverbod geldt, dan kan de gemeente daar een ontheffing voor geven.)
SimonV
11 jaar geleden
Ik lees "mag". Ze zijn het dus niet verplicht.
Computoon
11 jaar geleden
Ik denk dat het woord 'mag' hier in een andere betekenis gebruikt is. Niet in de betekenis van 'de chauffeur moet het zelf weten of hij zijn signalen aanzet' maar 'de chauffeur van de ambulance heeft toestemming (vanuit de wet) om zijn signalen aan te zetten in spoedgevallen.' Zonder die toestemming mag geen enkel voertuig blauw zwaailicht en hoorn in gebruik hebben, spoedgeval of niet. (Denk aan dierenambulances, die mogen geen blauw zwaailicht en meertonige hoorn hebben.) Hetzelfde 'mag' dus als in: 'u mag hier uw handtekening zetten'. Dat wil ook niet zeggen: 'Je bent het niet verplicht,' want zonder die handtekening wordt het formulier niet in behandeling genomen. 'Moet' klinkt echter zo opdriingerig, dus 'mag' is een opdracht in de vorm van een verzoek.

Andere antwoorden (1)

Het afwijken van bepaalde verkeersregels door een ambulance mag alleen bij gebruik van de optische en geluidssignalen.
(Lees meer...)
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is dus wat ik ook dacht maar waar staat dat beschreven in wet of staat er daadwerkelijk een uitzondering in wet beschreven welk artikel nummer enz. Want in het boek wat mijn vader heeft gekregen voor zijn opleiding om met spoed te mogen rijden staat het anders maar wat is hier de waarheid van?
SimonV
11 jaar geleden
Zie
http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/geldigheidsdatum_06-07-2014
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar staat dus ook nergens iets beschreven ik heb een link nodig met waar het direct staat want het staat daar niet duidelijk beschreven ja als een grijs gebied en dat bestaat per definitie niet in de wet
Poet
11 jaar geleden
Artikel 29 zegt het volgende: "Bestuurders van motorvoertuigen in gebruik bij politie en brandweer, motorvoertuigen in gebruik bij diensten voor spoedeisende medische hulpverlening, en motorvoertuigen van andere door Onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai-, flits- of knipperlicht EN een tweetonige hoorn om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen." Het woordje EN heb ik in hoofdletters gezet om aan te geven dat zowel licht als geluid nodig zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat klopt maar mijn vader krijgt ook spoed ritten zonder zwaailichten en optische geluidsinalen en dan mag hij rechts en links inhalen zegt dat staat in het boek van zijn opleiding die hij heeft moeten volgen maar dat is dus mijn vraag mag dit? Er staat nergens beschreven dat het niet mag ook niet in het artikel dat jij benoemd. Helaas blijft voor mij nog een grijs gebied.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het vreemde is dat als je zo'n programma kijkt zoals weg misbruikers ofzo, dat daar de politie ook allerlei overtredingen maakt om te kunnen achtervolgen, door rood licht, veel te hoge snelheid, over het fietspad en noem maar op, en dat allemaal zonder de nodige signalen.
Daar wordt door een e.o.a. presentator gezegd dat het toegestaan is om hun functie te kunnen uitoefenen.
Er moet dus toch ergens een grijs gebied zijn, toch?
Computoon
11 jaar geleden
De politie heeft vrijstelling van de meeste artikelen uit het Reglement Verkeersregels & Verkeerstekens (RVV). Wettelijk is vastgelegd dat de politie in bepaalde gevallen de maximumsnelheid mag overtreden. De politie heeft vrijstelling voor:
rijden door rood licht;
rijden over de vluchtstrook;
rijden over andere wegen zoals een trambaan, busbaan en stoep;
overtreden van de maximumsnelheid. Daarnaast zijn er twee voorwaarden aan de vrijstelling verbonden: de verkeersveiligheid mag niet in gevaar komen, en het gebruik van de vrijstelling is gezien de situatie noodzakelijk. Om dit te kunnen doen hoeft de politie niet zwaailicht/hoorn te voeren. Voor andere organisaties geldt dit niet. Hun voertuigen zijn alleen voorrangsvoertuig als zwaailicht en hoorn in werking zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk dit bedoel ik nu krijgen we een discussie dat niet nodig is want zoek maar op op Internet wat mag een agent dan zul je erachter komen dat dat verrassend weinig is.. Men denkt dat dat een agent mag...
Computoon
11 jaar geleden
Maar wat in ieder geval wel duidelijk is (in de zin van wettelijk geregeld) is dat een politieagent als daar reden toe is bijv. de maximumsnelheid mag overtreden. Ook zonder gebruikmaking van de optische en geluidssignalen op zijn auto. Andersom geredeneerd: als er geen wettelijke uitzonderingen zijn gemaakt, geldt eenvoudig de hoofdregel dat voorrangsvoertuigen alleen 'met' die speciale rechten hebben.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing