Waarom zitten er soms van die steentjes in de weg?

Ik zie vaak van die steentjes in de weg. Alleen waarvoor zijn die steentjes er eigenlijk?

Toegevoegd na 3 minuten:
Van die hele kleine steentjes die in de weg gedrukt zijn.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (1)

Die steentjes zijn ruw en scherp. Hierdoor leveren ze grip voor de banden.

Daarnaast maken ze het wegdek wat ruwer waardoor er ook onder de band ruimten ontstaan waar het water naar toe kan. Op een vlak wegdek kan het water niet altijd snel genoeg onder het wiel weg waardoor er aquaplaning kan ontstaan.

Bij aquaplaning gaat het water als een soort smeermiddel fungeren waardoor de banden hun grip verliezen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En de steentjes dienen ook direct als anti slijtlaag, dit wegdek zie je meestal alleen op binnenwegen en wegen waar niet hard gereden mag worden.
Reparatie is eenvoudiger als normaal asfalt, er komt een nieuwe kleeflaag (die gelijk de scheurtjes vult) met steentjes op en en kan er dan weer jaren tegen.
Bordensteker
9 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Macadam , en het betreft dan 'tar macadam' wegverharding, zoals op die pagina in de tweede paragraaf besproken.
Als ik je vraag goed begrepen heb.