Hoe reis je met de trein naar het buitenland na 9 juli?

Vanaf 9 juli kun je geen papieren kaartjes meer kopen voor de trein en moet je op een station inchecken bij een poortje. Als ik bijv. met de trein naar Antwerpen gaat kun je dan op het station van Antwerpen uitchecken? Of is er op de trein zelf een uitcheckpaaltje (zoals in bus en tram) waar je kan uitchecken bij het passeren van de grens, waarna je gebruik maakt van een papieren Belgisch kaartje voor de rest van het traject?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K
Cryofiel
9 jaar geleden
Aan de grens staat een paaltje langs het spoor. Het is de bedoeling dat je het raampje opent, en tijdens het voorbijrijden van dat paaltje je OV-chipkaart naar buiten steekt om uit te checken. Steek je arm ver genoeg naar buiten, anders komt je chipkaart niet dicht genoeg bij het paaltje. Steek je hand echter niet al te ver naar buiten, anders heb je een gekneusde pols en ben je je OV-chipkaart kwijt. Het zijn speciale hogesnelheidspaaltjes, dus de trein hoeft niet af te remmen bij het passeren van dat grenspaaltje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is maar goed dat de raampjes niet meer open kunnen, zijn er vast wel een paar die jouw reactie serieus nemen :P

Het beste antwoord

"Voor een reis naar het buitenland kunt u niet reizen op saldo met uw OV-chipkaart.
Voor het maken van een internationale reis schaft u een internationaal vervoerbewijs aan voor uw gehele treinreis. Dat wil zeggen: vanaf uw opstapstation in Nederland tot uw eindbestemming in het buitenland.

Een NS-abonnement of OV Studentenreisproduct geeft veelal korting op het binnenlandse gedeelte van uw internationale reis. Deze korting wordt, wanneer u bij boeking aangeeft dat u een NS-abonnement heeft, verrekend in de prijs van uw internationale ticket. De korting is niet van toepassing op Thalys.

Bij het maken van een internationale reis checkt u niet in en uit. "
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Naar wat ik heb begrepen gaan de poortjes vanaf 9 juli dicht gaan en kan je er alleen met OV-chipkaart doorheen gaan. Dus hoe open je het poortje dan met je internationaal vervoerbewijs zonder in te checken?
Computoon
9 jaar geleden
Dan zul je de hulp moeten inroepen van servicepersoneel.
Of de ov-chipkaart moeten gebruiken 'die je toch al had'.

Andere antwoorden (1)

In België geld er geen incheck en uitcheck poortje of hoe je het ook moet noemen.
In Antwerpen kan je gewoon afstappen van de trein en het station zo buitenlopen.
Tickets worden in België op de trein zelf onderweg gecontroleerd