Waarom telkens vertragingen van spoorwegen ?

met de geringste sneeuwval loopt de dienstregeling van de treinen in ons landje gelijk in de soep, gevolg vertragingen en een boel ellende. In Scandinavische landen waar veel meer sneeuw ligt ondervindt men daar veel minder last van weers omstandigheden. Hoe kan dit...?

12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zwitserland is een betere vergelijking

Het beste antwoord

In Nederland is het spoor veel drukker bezet dan in Scandinavische landen. De vertraging van één trein heeft bijna altijd gevolgen voor andere treinen.
Daarnaast kent het Nederlandse spoor veel meer wissels dan de sporen in Scandinavië. In de winter zijn de meeste storingen wisselstoringen.
En als laatste is zijn de Scandinavische spoorwegen ook beter uitgerust voor deze omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gisteren zag ik op de tv, dat er in Zwitserland bijna dubbel zoveel wissels zijn als bij ons. Maar er werken wél 3 x zoveel mensen aan het onderhoud, wat 'de Zwitser' betaalt onder het motto : het spoor werkt goed, dus het mag wat kosten....

Andere antwoorden (1)

Bij extreme omstandigheden kunnen problemen ontstaan. Maar algemeen kun je stellen dat er niet goed voorbereid is. Wegens te weinig budget(verwarming van wissels) en problemen door ondeugdelijk materiaal. Zo zou 2/3 van de Sprinters jaar oud mankementen vertonen.
De treinstellen zijn nog geen twee jaar oud. Een groot deel van de nieuwe sprinters is zelfs dit jaar pas opgeleverd. Volgens de NS hebben de problemen geen gevolgen voor de dienstregeling. De oude stoptreinen die de sprinters moesten vervangen, zijn weer ingezet. "Het is jammer dat we de treinen waar we jaren op hebben zitten wachten, nu niet kunnen inzetten", zegt de woordvoerder. Van de week ontkende de NS tegenover RTL Nieuws dat ze verkeerde treinen hebben besteld. Alle treinen moeten bij 25 graden onder nul gewoon zonder problemen en defecten blijven rijden. Dat is wat de NS eist van de fabrikanten, maar uit onderzoek blijkt dat de zogenoemde 'winterhardheid' geen rol heeft gespeeld bij de bestellingen. "Opvallend is overigens dat tot op heden winterhardheid geen onderdeel (meer) was van constructierichtlijnen", schrijven de onderzoekers letterlijk in het rapport dat gestuurd is naar de Tweede Kamer.