wat gebeurt er met me rijbewijs als ik op een minibike rijd?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vervoer
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eeh wat bedoel je??
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als dat rijbewijs in je jaszak zit dan blijf deze daar, ook als je op een minibike rijdt.... Ik heb geen persoonlijke ervaringen dat het rijbewijs plotseling verdwenen is als je op een minibike rijdt...
Antoni
9 jaar geleden
Een minibike is toch niet toegestaan op de openbare weg in Nederland? Het is dus een illegaal voertuig. Kan of zal de politie het rijbewijs innemen wanneer de vraagsteller staande wordt gehouden?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Er vanuit gaande dat Antoni gelijk heeft is dit een interessante vraag. Wanneer je gaat rijden op b.v. een gewone motor, maar je hebt nog geen motor-rijbewijs, dan kan je autorijbewijs afgenomen worden. Wanneer een minibike sowieso verboden is, kun je er dus ook geen rijbewijs voor krijgen. Kan dan je rijbewijs tóch afgenomen worden ?

Het beste antwoord

Je rijbewijs kan in beslag worden genomen.

Er van uitgaande dat de betreffende mini-bike niet gekeurd is door het RDW en geen kenteken heeft mag het dus niet op de openbare weg mag komen. Daarnaast zijn de meeste mini-bikes ook niet verzekerd.

Maar je bestuurd wel een motorvoertuig (eentje die niet op de openbare weg mag komen). In geval van staande houding door de politie worden mini-bikes vrijwel altijd in beslag genomen (rijden op niet verzekerd en niet goedgekeurd motorvoertuig).

Als je daarnaast ook gevaar op de weg veroorzaakt kun je op basis van artikel 5 van de wegenverkeerswet (zodanig gedragen op de openbare weg waardoor gevaar ontstaat of had kunnen ontstaan voor het overige wegverkeer of zichzelf) een rijbewijs worden ingevorderd. Mocht je onder invloed van alcohol of verdovende middelen rijden dan kan dat ook op basis van artikel 8 van de wegenverkeerswet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dankje dat is wat ik wou weten :D

Andere antwoorden (1)

Niets,
Het rijden op een voertuig heeft geen invloed op de fysieke toestand van je rijbewijs.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Een minibike is toch niet toegestaan op de openbare weg in Nederland? Het is dus een illegaal voertuig. Kan of zal de politie het rijbewijs innemen wanneer de vraagsteller staande wordt gehouden?