Zou het niet veiliger zijn als we het stuur aan de andere kant te zetten?

nu stappen we allemaal aan de wegkant uit.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Vervoer

Het beste antwoord

Voor het stadsverkeer zou het veiliger zijn.
1 Je ziet de fietsers aan de rechterkant beter.
2 Je ziet de mensen aan de rechterkant aan wie jij voorrang moet verlenen beter.

Voor het snelwegverkeer is het zoals hierboven minder praktisch, omdat je niet langs je voorganger kan kijken of je kan inhalen.

Er zitten dus voors en tegens aan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Nee, want je anders heb je tijdens het rijden goed overzicht. Je zit dan helemaal aan de rechterkant van de weg, inhalen wordt dan heel gevaarlijk bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
doen ze in Engeland ook doordat ze op de andere weghelft rijden, lijkt me ivm inhalen (langs je voorganger kijken) niet echt verstandig om het stuur aan de andere kant te plaatsen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het punt is dat we dan niet meer goed op de weg kunnen letten. Het zou dus een stuk gevaarlijker zijn. Bovendien als we het stuur aan de andere kant zetten moeten de passagiers nog steeds aan de wegkant uitstappen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De mensen boven mij hebben gelijk maar je kan meestal parkeren dat je niet aan de wegkant uit hoeft te stappen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In Engeland zit het stuur aan de rechterkant maar rijdt men links. Logisch ook (motivatie is mijns inziens tamelijk evident). Het is dus of het een of het ander.

Netto levert het dan dus niets op om het stuur aan de andere kant te plaatsen. Het antwoord op je vraag is daarom in een woord: nee.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb in Nederland wel een aantal malen bestelauto's gezien, die het stuur aan de rechterkant hebben.Dit is dan toch wel speciaal gedaan om ongelukken/ongemak te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Goed, dan heb ik dus minder overzicht aan de linkerkant van mijn auto. En mijn tegenligger heeft óók minder overzicht aan de linkerkant van zijn auto. Dus kunnen we allebei niet goed inschatten of we genoeg ruimte laten om langs elkaar te komen, of dat we met onze linkerkoplampen op hoge snelheid tegen elkaar knallen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou gewoon aan de overkant van de straat parkeren, zodat je aan de straatkant kunt uitstappen.

Echter, dan dient het volgende probleem zich aan: bij het wegrijden zit je stuur weer aan de verkeerde kant (verdorie toch!).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Daarom leer je volgens mij ook om in je linkerspiegel te kijken en nog even de dode hoek te checken ...
Veilig uitstappen en wegrijden (aan welke kant van de weg je ook parkeert) is in mijn ogen toch iets wat je voornamelijk zelf in de hand hebt.