waarom zijn de wielen van een trein met de hoge rand aan de binnen kant gemonteerd en niet aan de buiten kant

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als de trein de flenzen aan de buitenkant zou hebben had deze meer moeite met het vinden van het juiste punt op de rails, de wielen van een trein zijn niet geheel vlak maar hebben aan de binnenkant een grotere omvang waardoor de trein altijd het middelpunt opzoekt ook in de bochten en bij wissels hierdoor is de rolweerstand kleiner als je dit om zou draaien zou de rolweerstand toenemen omdat de trein naar buiten gedrukt zou worden en vooral in de bochten de neiging zou vertonen om uit de rails te lopen.

Anders krijg je grote problemen bij de wissels.

Het snijdt dan aan de binnenkant en is daardoor net minder gevaarlijk dan andersom...

Anders wordt het moeilijk (en duur) om wissels te nemen. Toegevoegd na 3 minuten: Het is natuurlijk een oude techniek een monorail heeft het wel aan de buitenkant.

Naast het feit dat passeren van wissels onmogelijk wordt is tevens het nemen of ingaan van bochten vrijwel onmogelijk. Een trein "zoekt" zijn weg. Door de opstaande flensranden "botst" hij als het ware tegen de binnenkant van de buitenste spoorstaaf. Hierdoor volgt een trein een bocht.

Maakt volgens mij niet uit. Een rechter binnenflens die een linkerbocht maakt ervaart dezelfde kracht als een linker buitenflens die dezelfde bocht neemt. Ook met wissels maakt het niks uit. Misschien hebben ze indertijd voor de smalste optie gekozen en zich daaraan verder gehouden. Hmmm, of ze deden het omdat je bij binnenflenzen in bochten drukkrachten hebt en bij buitenflenzen trekkrachten. Dan lijkt me mechanisch drukkrachten makkelijker bouwen. Goeie vraag kortom

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100