Kan ik mijn leasecontract ontbinden als de auto defect is?

Hallo. Ik heb afgelopen zomer 2020 een auto aangeschaft. Dit doormiddel van een leasecontract (koop lease) dus de garage heeft mij de auto gegeven, en aan de leasemaatschappij betaal ik maandelijks een bedrag. Nou is de auto afgelopen weekend stil komen te staan.. defect. Een groot probleem. Is niet zomaar te repareren
Wellicht zou het maanden kunnen duren..
Zou ik het contract kunnen ontbinden? En zo ja, krijg ik dan mijn maandelijkse betalingen terug over de afgelopen maanden?
En gaat dat wel zo makkelijk.. een contract zo laten ontbinden...

Er loopt nog wel garantie, dus uiteraard willen ze het kosteloos maken, maar kan wel enorm lang duren!

Weet jij het antwoord?

/2500

Er is in de wet geen termijn bepaald hoelang een reparatie mag duren. De verkoper moet de auto binnen een redelijke termijn repareren. Wat is een redelijke termijn? Dat is dus niet bij wet bepaald. Je zegt: wellicht zou het maanden kunnen duren. Hoeveel maanden?? Als het ongveer 2 maanden zijn, lijkt me dat nog acceptabel en zul je de garage de gelegenheid moeten geven om de auto te repareren. Wel moet je dan ondertussen een (enigszins vergelijkbare) leenauto krijgen. Gaat de reparatie eerder 4 maanden (of langer?) duren, dan lijkt mij dat wel erg lang en zou je toch in elk geval kunnen proberen om de koop te ontbinden. Als de verkoper daar niet in mee gaat, zal er uiteindelijk een rechter over moeten beslissen om te bepalen of de reparatietijd echt te lang is en of dat ontbinding van de overeenkomst rechtvaardigt. Bij een reparatie van een maand kun je dat natuurlijk ook wel voorstellen aan de garage. Briefje schrijven en antwoord afwachten. Voor die termijn heeft een gang naar de rechter geen zin: weinig kans op winst en de procedure zou wel eens net zo lang kunnen duren als de hele reparatie van je auto. Dat de auto is gekocht met een kooplease contract maakt niet uit. Ook dan heb je recht op een goed product en normale reparatie bij gebreken. En ook dan heb je dus het recht om de overeenkomst te ontbinden als de auto stuk is en niet binnen redelijke termijn gerepareerd kan worden.

Bronnen:
https://www.consuwijzer.nl/garantie-repara...
https://www.consuwijzer.nl/garantie-repara...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100