Kan ik mijn leasecontract ontbinden als de auto defect is?

Hallo. Ik heb afgelopen zomer 2020 een auto aangeschaft. Dit doormiddel van een leasecontract (koop lease) dus de garage heeft mij de auto gegeven, en aan de leasemaatschappij betaal ik maandelijks een bedrag. Nou is de auto afgelopen weekend stil komen te staan.. defect. Een groot probleem. Is niet zomaar te repareren
Wellicht zou het maanden kunnen duren..
Zou ik het contract kunnen ontbinden? En zo ja, krijg ik dan mijn maandelijkse betalingen terug over de afgelopen maanden?
En gaat dat wel zo makkelijk.. een contract zo laten ontbinden...

Er loopt nog wel garantie, dus uiteraard willen ze het kosteloos maken, maar kan wel enorm lang duren!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Auto's
7.5K
criseyde
3 jaar geleden
Volgens mij niet, je moet namelijk altijd de gelegenheid geven zaken te repareren, ook als het lang duurt. En geld terug over gebruikte maanden lijkt mij al helemaal niet van toepassing. Maar kan er niet iets van een leenauto geregeld worden ter vervanging? Kijk eens in je contract wat daar staat hierover? En bespreek het met de garage en leasemaatschappij.
Utrecht
3 jaar geleden
Volgens mij zou je een leenauto moeten kunnen krijgen.
jc54
3 jaar geleden
Een reparatie die maanden kan duren.......Wat voor auto is dat en/of wat voor garage is dat????
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Garage geeft aan dat het maanden kan duren...
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik heb wel vervangend vervoer van ze. maar ik betaal me maandelijks scheel aan het lease contract voor een auto waar ik de komende tijd niet in kan rijden!
ronron1212
3 jaar geleden
Je hebt toch een andere auto nu dus je hebt vervoer.
jc54
3 jaar geleden
Leasecontract loopt door, daarom heb je nu ook vervangend vervoer.
Utrecht
3 jaar geleden
Ik krijg een beetje de indruk dat je spijt hebt van je leasecontract en dat je een reden zoekt er onderuit te kunnen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Spijt? Tuurlijk heb ik spijt als ik een contract ben aangegaan voor een auto van 35.000 eur, en bijna 550 eur betaal elke maand! De auto is defect! en dit kan MAANDEN duren, zelfs de dealer zegt dat deze defect geen grap is. Wat een nare opmerking zeg. Alsof jij dan geen spijt krijgt van zo'n aankoop!!!!!!! ik vraag een juridische vraag, geen mening!!!!!!!! een auto met zulke kosten, mag het hopelijk de komende 4 jaar zeker zonder een defect toen, althans dat mag je verwachten!!!! en als het zo'n enorme defect betreft, dan hoeft het van mij gelijk niet meer!!!
Nosky
3 jaar geleden
Je hebt het over "koop lease" waaruit ik de conlcusie trek dat je in feite een auto gekocht hebt. Je verwijst ook naar 'een derde' te weten "de leasemaatschappij". Klopt het dat jij inderdaad de eigenaar van de auto bent? Dus in het bezit van overschrijvingsbewijs en auto op jouw naam? Want dan heb je in feite gewoon een lening afsloten bij een geldverstrekke, waarmee de auto betaald is en jij een schuld gaat terugbetalen aan deze geldverstrekker. Dan is er geen sprake van een leasecontract, maar een persoonlijke lening. Wel of geen auto, dat staat daar dan helemaal los van. Hooguit heeft de verkoper van de auto op basis van garantiebepalingen nog verplichtingen, maar van een contract ontbinden is geen sprake. Mocht het zo zijn dat je een (private) lease contract hebt, dan is de leasemaatschappij eigenaar van de auto en verplicht jouw vervangend vervoer aan te bieden. En waarom duurt het maanden om een auto te repareren?
Inekez1
3 jaar geleden
Als iemand een spikslinternieuwe auto koopt die ergens in een ver buitenland is geproduceerd, dan liggen er in Nederland niet direct allerlei vervangende onderdelen voor die auto in de schappen. Die zullen wellicht ook eerst geïmporteerd moeten worden. Ik vind het niet raar dat dat zomaar weken of maanden kan duren voordat zo'n onderdeel een keer een Nederlandse haven komt binnenvaren en bij de betreffende garage wordt afgeleverd. En ik snap ook wel dat als je een nieuwe auto koopt, geheel naar eigen wens qua uiterlijk en comfort en je daar dik voor betaalt, je geen zin hebt om dan maandenlang in een ander type auto te moeten rondrijden.
Nosky
3 jaar geleden
@Inekez1 Dealers en importeurs beschikken doorgaans over voorraad wat betreft onderdelen. En ook via tal van online aanbieders heb je binnen enkele dagen vrijwel alles aan onderdelen beschikbaar. Daarbij zijn heel veel onderdelen generiek, en daarmee nog makkelijker verkrijgbaar. En er is ook veel imitatie als alternatief van originele onderdelen. Dus een levertijd op onderdelen is totaal niet voor de hand liggend. Vooral als het een merk auto betreft met een dealernetwerk en importeur in Nederland.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik wil de laatste 2 personen bedanken voor het antwoord waar ik wat aan heb. De auto is uitgezocht bij een garage. Contract aangegaan met een 3e partij. De auto is dus van hun. Ik heb alleen het kentekenpas, geen overschrijf papieren. Dus zij zijn feitelijk eigenaar van de auto. Garage is verantwoordelijk voor de reparatie. Maar auto heeft een '' groot probleem '' zoals de dealer dat aangaf. Dit kan maanden duren. Ik krijg wel vervangend vervoer, maar niet soortgelijk. Het is niet van dezelfde prijsklasse, en ook geen automaat. Prima, maar de betalingen lopen wel door. Daar waar ik dus geen zin heb om 4 maanden te wachten, 1 maand lijkt mij niet erg, maar 2, 3,4 of langer, heb ik helemaal geen zin in!
Nosky
3 jaar geleden
Dit klinkt als een constructie die ik van Ford ken, namelijk met hun "Ford Credit" bank waar je een lening afsluit om de auto te kopen, maar de bank houdt in dit geval het overschrijvingsbewijs totdat het krediet is ingelost. Heel naar dit, want je kunt de auto niet verkopen totdat de lening is afgelost. Dan blijft staan dat het contract wat jij met de geldverstrekker hebt los staat van het aankoopcontract met de dealer. Die ontvangt het geld voor de auto namelijk gewoon van de geldverstrekker. Het impliceert voor mij wel dat je ofwel een nieuwe, ofwel een vrij jonge occasion auto hebt gekocht. Wat voor garantie heb je gekregen? Is het een officiele merkdealer? En welk merk?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
6 maanden bovag garantie, BMW uit 2017, dus best nieuw, en prijzig ..
BertvN
3 jaar geleden
De reparatie is niet jouw probleem, maar van de leasemaatschappij. Die moet zorgen dat je kunt rijden. Je betaalt een bedrag per maand om te kunnen rijden. Als je lease-auto niet beschikbaar is, moeten ze zorgen voor een vergelijkbare vervangende auto.
Nosky
3 jaar geleden
@Bert, Lees even bovenstaande. Er is helemaal geen sprake van een leasemaatschappij. Als het een BMW betreft vraag ik mij wel af waaom reparatie zolang moet duren. Heb je een diagnose gekregen? Want in 90% van de gevallen kunnen ze een en ander simpel uitlezen. Betreft het een BMW dealer of een algemene occasion dealer?
Het kan zijn dat de auto onder garantie gerepareerd wordt, dus op kosten van de verkoper en dat het daarmee een simpele prioiriteitskwestie van de garage zelf is. Met andere woorden, in de spaarzame tijd die over is (naast de declarabele uren dus) zullen ze aan jouw auto sleutelen. Dus de nettoreparatietijd zal wel verspreid worden over meerdere weken, simpelweg omdat het kosten zijn waar geen omzet tegenover staat.
Dat verwacht ik. Hoe dan ook een beroerde service. Maar ik zou er stevig in gaan. Of die auto binnen afzienbare termijn in order, of een minimaal gelijkwaardige vervangende auto in de tussentijd of met terugwerkende kracht een korting op de auto.
ronron1212
3 jaar geleden
Je hebt dus een auto gekocht je betaald heb af tot de afbetaling blijft de auto dus eigendom van de garage. Bij lease word je nooit eigenaar van de auto. Dus alles zou of onder garantie moeten vallen of is je eigen kosten. Maar wat mankeert er aan de auto dat het maanden duurt?

Antwoorden (1)

Er is in de wet geen termijn bepaald hoelang een reparatie mag duren. De verkoper moet de auto binnen een redelijke termijn repareren. Wat is een redelijke termijn? Dat is dus niet bij wet bepaald.

Je zegt: wellicht zou het maanden kunnen duren. Hoeveel maanden?? Als het ongveer 2 maanden zijn, lijkt me dat nog acceptabel en zul je de garage de gelegenheid moeten geven om de auto te repareren. Wel moet je dan ondertussen een (enigszins vergelijkbare) leenauto krijgen.

Gaat de reparatie eerder 4 maanden (of langer?) duren, dan lijkt mij dat wel erg lang en zou je toch in elk geval kunnen proberen om de koop te ontbinden. Als de verkoper daar niet in mee gaat, zal er uiteindelijk een rechter over moeten beslissen om te bepalen of de reparatietijd echt te lang is en of dat ontbinding van de overeenkomst rechtvaardigt.

Bij een reparatie van een maand kun je dat natuurlijk ook wel voorstellen aan de garage. Briefje schrijven en antwoord afwachten. Voor die termijn heeft een gang naar de rechter geen zin: weinig kans op winst en de procedure zou wel eens net zo lang kunnen duren als de hele reparatie van je auto.

Dat de auto is gekocht met een kooplease contract maakt niet uit. Ook dan heb je recht op een goed product en normale reparatie bij gebreken. En ook dan heb je dus het recht om de overeenkomst te ontbinden als de auto stuk is en niet binnen redelijke termijn gerepareerd kan worden.
Inekez1