wat heeft de massa te maken met de traagheid van een voertuig?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vervoer
5K
ItisILeClerc
9 jaar geleden
de massa IS de traagheid van het voertuig
de massa bepaalt namelijk hoe groot de kracht moet zijn om een versnelling van het voertuig te krijgen

Het beste antwoord

Logisch dat je deze vraag stelde, want pas in 1911 wist Einstein de gelijkenis tussen inertie (jouw traagheid) en gewicht (jouw massa) aan te tonen.

Je verwarring heeft te maken met het feit dat de valversnelling altijd gelijk is op een bepaalde plaats en de massa daar GEEN rol speelt, terwijl je zou denken dat een zware auto sneller zou vallen dan een lichte auto, en dat is op zich niet waar.

De echte verwarring is dan ook deze van eenheden: Eind 19de eeuw legde de leermeester van Einstein Max Ernst (een boek dat ik dankzij deze website zelf ben gaan lezen) uit waarbij zelfs bij mij nog heel wat 'aha-erlebnissen' kwamen en ik steeds meer verwonderd sta over het denkniveau van deze mensen eind 19de eeuw, begin 20ste eeuw.

Ik leg het vanaf nu dan ook graag op Max Ernst die dit opwierp:

Traagheid heeft niet alleen te zien met versnelling/vertraging vanuit zwaartekracht (overal waar materie is, is er zwaartekracht), maar ook met een weerstand tegen het versnellen/vertragen (ook overal waar er massa is).

Nu concreet:

Een zware auto ondervindt meer van die speciale 'weerstand' om zowel te versnellen als te vertragen (basiswetten: een voorwerp in beweging, heeft de neiging in beweging te blijven, een voorwerp in rust, de neiging in rust te blijven; geldt ook voor ons mensen versus luiheid). Als je de verbruiksmeter in een camionette vergelijkt met die van de zuinigste Mercedes A (met Renault motor overigens), dan merk je het verschil van nodige kracht om die inertie te 'overwinnen'.

Hoe meer massa dus, hoe meer weerstand moet overwonnen worden om het voorwerp te versnellen of te vertragen.

De nieuwste elektrische wagen Tesla S recupereert dan ook maximaal van die weerstand door bij het vertragen die weerstand weer als elektriciteit op te nemen in zijn superzware batterijsysteem (85000 Wh!).

Als je je leerkracht het leven eens zuur wil maken, kun je trouwens zeggen dat het NIET juist is dat alle voorwerpen even snel vallen: het verschil is gewoon dat de massa van het valobject verwaarloosbaar is versus de massa van de aarde, maar ook het valobject zelf oefent strikt genomen zwaartekracht uit op de aarde (de aarde beweegt dus minimaal richting het vallend object).

Met dit laatste, hoop ik een storm aan protest te krijgen...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De traagheid van een voertuig kan omschreven worden als de 'onwil' om op gang te komen, of te versnellen, bij een gegeven kracht.

Volgens de eerste wet van Newton: F = m x a

geldt dus dat de versnelling omgekeerd evenredig is met de massa, immers:

a = F / m

M.a.w. hoe groter de massa van een voertuig hoe kleiner de versnelling bij een gegeven kracht. Het voertuig komt dus 'trager' op gang naarmate zijn massa groter is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En stopt trager.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En verandert moeilijker van richting :-)
Simpel voorbeeld, wat denk je dat de kortste remweg heeft:
Ze rijden op dezelfde weg met gelijke snelheid.
Wie staat het snelste stil, een vrachtwagen vol veren of een vrachtwagen vol met lood?
Die met lood is het zwaarst en dus ook het traagst.