Voegt TMC iets toe aan je navigatiesysteem?

Werkt het in de praktijk? Wordt je goed om de files heen geleid? Of kun je de extra kosten beter uitsparen bij aanschaf van een nieuwe TomTom?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het houdt in je reistijd en verwachte aankomst tijd goed rekning met de opstoppingen. ik wil niet meer zonder!

Ik heb geen TomTom maar een ander navigatiesysteem met TMC. Het voordeel is dat TMC meldingen op het scherm worden weergegeven (je kunt zelf instellen welke meldingen). Omdat de TMC ook aangeeft waar de file precies begint en stopt kan ik op mijn navigatiesysteem ook zien hoe lang een file is. Dit wordt namelijk met een gekleurd lijntje aangegeven en via het touchscreen kan ik de afstand meten van het gekleurde lijntje. Een ander voordeel is dat de TMC meldingen bij sommige zenders ook flitsinformatie bevatten. Daar wordt je dan voor gewaarschuwd. Je Navigatiesysteem moet het dan wel mogelijk maken om op een specifieke TMC zender af te stemmen, want dat is niet altijd de zender waarnaar je wilt luisteren. Nadelen zijn er ook: 1. De TMC is niet altijd heel actueel en mag wel sneller ververst worden. 2. Tevens is het gewoon moeilijk in Nederland om een alternatieve route te kunnen vinden. Ik moet vaak over de grote rivieren en hier gaat of een snelweg overheen, of je moet met de pont. Verder geen alternatieven. Ook kunnen navigatiesystemen maar moeilijk omwegen berekenen, maar met de grafische info van de TMC kan ik dat zelf ook wel. Wat ik zelf een betere dienst vind dan TMC is TomTom HD Traffic. Je krijgt dan veel meer informatie (bijvoorbeeld ook hoe snel het rijd en de tijdsduur) en ook als het bijvoorbeeld vast staat in een stad. Ik zit vaak op de weg en vaak in de file en zou dat best wel eens willen uitproberen. Toegevoegd na 1 uur: (soms heeft omrijden ook weinig zin)

TMC is een leuke optie, niet bij ieder merk even actueel. Echter als iedereen een omleiding gaat nemen/krijgen via datzelfde TMC levert het ipv de snelwegen ook files op in de buurt van het onderliggende wegennet. Ik zou er geen extra geld voor overhebben.

Op een rit met aanhanger richting Oostenrijk is het mij gelukt om een collega zonder aanhanger bij te blijven door om de file's heen te rijden met behulp van TMC hij stond iedere keer vast en ik reed door we kwamen in dezelfde tijd aan terwijl hij veel harder reed tussen de file's door. voor mij werkt het dus zeker.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100