Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Weten we wel genoeg wat je moet, als het mis gaat tijdens het autorijden?

ik ben zelf bang dat ik niet genoeg weet op dit gebied.....

Toegevoegd na 18 minuten:
zelf heb ik enige ervaring in de auto sport, dus DENK ik dat het wel goed gaat, maar je weet niet hoe je in paniek reageert............vandaar

Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
in: Vervoer

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (6)

Als je twijfelt dan raad ik je aan om zo snel mogelijk een extra verkeers-/rijles te nemen via een rijschool.

Nog beter is om een slipcursus te volgen, de kosten daarvan zitten rond de 150 euro voor een halve dag.
Het grote voordeel daarvan is dat je dan ook leert hoe je moet reageren op glad wegdek zoals sneeuw en aquaplanning.

Toegevoegd na 1 minuut:
p.s. ja ik denk dat ik genoeg weet om mezelf te beheersen in het verkeer als het fout zou gaan. Ik kan het eigenlijk pas goed beoordelen als het, ondanks mijn oplettendheid, toch mis zou gaan ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Ik denk dat het merendeel van de mensen niet weet hoe men precies moet handelen als men te water raakt, of in een slip komt, of dat een gas pendaal blijft hangen, of de remmen werken niet.
Eigenlijk zou men voor het verlengen van het rijbewijs een cursus moeten doen
om ook de nieuwe regeltje bij te leren
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Als je zelf het gevoel hebt, dat je de zaken niet onder controle hebt als er iets misloopt, dan heb je in eerste instantie gelijk. Als het echt misloopt, lopen de dingen uit de hand. Dan zijn we een speelbal van de krachten uit de natuurkundeboeken.

Als je het gevoel hebt, dat je *meer* zou kunnen doen wanneer er iets misloopt, en dat je daarmee erger zou kunnen voorkomen, dan moet je in aktie komen.

Bijvoorbeeld, als je niet weet hoe je een auto tot stilstand brengt als de remmen het niet doet. Of als je denkt dat je je zult gedragen als een blind paard wanneer er sprake is van een panieksituatie op een kruispunt. Dan moet je daar iets aan doen.

Wat je eraan kunt doen, hangt vooral van jezelf af. Als het een licht gevoel is, zou je eens een paar rijlessen kunnen nemen. Dat kan zo rond de 45 sowieso geen kwaad (ik heb het me ook voorgenomen: als ik 45 word, ga ik rijlessen nemen, want er zal vast van alles zijn weggezakt, of de regels zijn veranderd zonder dat ik het heb meegepikt). Een goede instructeur kan inspelen op jouw vraag. Hij kan je bijvoorbeeld helpen bij het de baas blijven over moeilijke situaties.

Denk je dat je "er wat erger aan toe bent", dan zijn er speciale angst-rijscholen. Die doen een echte intake. Afhankelijk van jou ga je eerst alleen mee als bijrijder, of juist meteen achter het stuur - dat wordt helemaal op jouw situatie afgestemd. Zo'n rijschool is natuurlijk duurder, maar dat is het zeker waard.

Lukt het eenmaal weer op de gewone weg, dan zou je als toetje een slipcursus kunnen doen. Daarbij gebeuren er de meest vreselijke dingen, maar altijd op zo'n manier dat er niets verkeerd kan gaan.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
Kijk ook eens bij de ANWB, die organiseren ook allerlei cursussen. Van ontsnappen uit een auto onder water tot wegkomen uit een auto die over de kop is geslagen (da's nog niet zo heel simpel), van slipcursus tot cursus anticiperend rijden.
(Lees meer...)
Cryofiel
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
+1 zeer goed onderbouwd, prima tips en ook lekker persoonlijk! :)
Als je je rijbewijs hebt wordt geacht dat je in staat bent om te kunnen rijden.Al doende leert men en als je je aan de regels houdt en geen roekeloos rijgedrag vertoont, zou het goed moeten gaan. Honderd procent zekerheid heb je nooit want je kunt ook te maken krijgen met verkeerd rijgedrag van mede weggebruikers.Je kunt niet meer doen dan je best en risico is er altijd zodra je je in het verkeer mengt.Ook als fietser en zelfs lopend.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Ik spreek even voor mezelf + uit eigen ervaring.
Voor een 3 jaar geleden heb ik in een korte tijd verschillende slipcursussen gedaan + een paar keer geraced op het Zandvoort cirquit. Allemaal erg leuk en leerzaam + goed voor je feeling achter het stuur.

Afgelopen herst reed ik op de A2 richting vanuit Utrecht richting 's-Hertogenbosch, ineens uit het niets komt een enorme gescheurde vrachtwagenband recht op me af. Daar was het 3 baans en ik reed in het midden en ik kon geen kant meer uit. Uit het niets remde ik rustig, drukte op de gevarenknop en na een enorm harde klap reed ik kalmpjes naar de vluchtstrook. Dit alles gebeurde in een enkele seconde(s), het ging zo snel, je kunt niet nadenken! Echt, geen seconden heb ik gedacht aan de dingen die ze me geleerd hadden bij de cursussen.

Ik geloof erin, je moet zelfvertrouwen hebben!
Uiteraard zijn de cursussen altijd wel goed om te doen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Als ik zie hoeveel mensen bij het 'normale' autorijden al niet weten wat ze (zouden) moeten doen, dan zal dat als het misgaat zeker niet beter zijn.

Kijken waar je heen wilt en weten wat je auto kan, zijn de eerste beginselen. Gelukkig of helaas kan men ongelukken niet 'oefenen' (of het wordt wel een hele dure aangelegenheid ;-) ). Wellicht in een simulator? Afhankelijk hoe goed je je auto bestuurt, wordt gelijk je verzekeringspremie aangepast.... ?

Wat de auto en bestuurder kunnen, kan men wel oefenen. Eigenlijk hoort een slipcursus en elke tien jaar een kleine opfriscursus + rijproef bij het rijbewijs thuis.
In NL zou dit redelijk eenvoudig bij het verlengen van het rijbewijs in te voeren zijn; in sommige andere landen is het rijbewijs gewoon je hele leven geldig. Geen verlenging, geen verse foto, niks. En dat in de EU.

Rijvaardigheid kan men leren. Als iemand 5 zakt voor zijn examen, hoort hij/zij wellicht geen rijbewijs te hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing