Waarom heeft een vroedvrouw geen zwaailicht op haar auto?

Gisteren las ik op facebook een krantenartikel over een man en vrouw die aan de hand van telefonische instructies van de vroedvrouw zelfstandig hun kind op de wereld hadden moeten helpen, omdat de vroedvrouw zelf vaststond in een file. Waarom beschikt een verloskundige dus niet over een zwaailicht op haar auto, zodat ze in spoedsituaties snel ter plaatse kan zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (1)

Omdat zwaailichten en sirenes voorbehouden zijn aan specifieke hulpdiensten, en een verloskundige daar niet onder valt, net als een huisarts daar ook niet onder valt.

Dat een verloskundige er niet onder valt is waarschijnlijk omdat een bevalling in de regel geen spoedeisend geval* is, daarnaast zal het mogen voeren van zwaalicht en sirene (want zonder sirene ben je nog nergens) gebonden zijn aan een hoop regels en extra rijopleiding en examen.

Mocht het wel een spoedeisend geval zijn moet je gewoon 112 bellen.