Als ik met OV incheck en ik stap ergens uit, kan ik dan twee uur later ook uitchecken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
1.8K

Het beste antwoord

Dat hangt van het vervoermiddel af.

* Alleen gebruik van de trein van NS tijdens de reis: inchecken op het instapstation op moment X. Uitchecken kan altijd die dag (al wordt dat niet zo bekendgemaakt), ook uren nadat je uit de trein bent gestapt, zolang het maar gebeurt vóór het einde van de 'NS-dag' (die eindigt nadat de laatste trein gereden heeft, ook al is dat na 00.00 uur). Zou je het dan nog niet gedaan hebben, dan ben je te laat en word je automatisch uitgecheckt. NS stelt: "als u vergeten bent uit te checken, kunt u in ieder geval op dezelfde dag tot 6 uur na het inchecken nog uitchecken op uw bestemmingsstation." Dat 'in ieder geval' wijst er al op dat er rek in zit.

* Stap je vanuit de NS-trein over naar een ander openbaarvervoermiddel of naar de trein van een concurrent dan MOET je uitchecken voor je incheckt in dat andere vervoermiddel. Het maakt niet uit hoeveel uur er zitten tussen het uitstappen uit de NS-trein en dat uitchecken, als het maar gebeurt voor je in het andere vervoermiddel stapt.

* Bij reizen met de bus kun je niet 'later' uitchecken dan je uitstapt, omdat je in de bus zelf moet uitchecken.

Advies is natuurlijk om de uitcheck aansluitend aan de reis te doen, dan kan het niet vergeten worden.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor het antwoord. Uitgebreid en volledig. Dat ik niet meteen uit wil checken komt omdat ik een combinatiereis wil maken waarbij een gedeelte met OV-chip (zakelijk) en een gedeelte met papieren kaartje. Als ik eerst uit moet stappen op het punt waar het papieren kaartje ingaat zou ik de trein moeten laten gaan en een half uur later weer in moeten stappen. Dit hoeft niet als ik later uit kan checken. Ik ben geholpen!!!

Andere antwoorden (3)

Nee, u kunt alleen uitchecken in het voertuig waar u ook bent ingecheckt.
U kunt immers niet uitchecken in een voertuig waar u niet bent ingecheckt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat kan. De regel bij de NS is dat je binnen 6 uur na het inchecken weer moet zijn uitgecheckt. Het hangt er dus vanaf hoe lang de reis geweest is.
Amadea
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Bij de ns en bij het stads en streekvervoer dan bus tram enz?
Amadea
10 jaar geleden
Als vraagsteller zou vermelden om welke vervoerder het gaat is dat directer te beantwoorden. Zie voor de algemene informatie het antwoord dat na mij gegeven is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor het antwoord. Het gaat inderdaad enkel om in- en uitchecken bij de NS.
Het ligt aan het soort OV dat je gebruikt. Bij bijvoorbeeld een bus of een tram check je in zodra je in het voertuig bent, je moet daarom ook altijd uitchecken als ze dat voertuig weer verlaat. Bij bijvoorbeeld de trein is het anders omdat je buiten het voertuig in- en uitchecked. Je kunt dus wel later uitchecken dan wanneer je echt bent uitgestapt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Bij een tram check je in buiten het voertuig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bij een tram check je in en uit in de tram. In het voertuig dus.
ronron1212
10 jaar geleden
In Utrecht niet doe je buiten de tram
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor het antwoord. Als aanvulling op de tram, dit is afhankelijk va de maatschappij en de stad waarin de tram rijd.