Als ik met OV incheck en ik stap ergens uit, kan ik dan twee uur later ook uitchecken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat hangt van het vervoermiddel af. * Alleen gebruik van de trein van NS tijdens de reis: inchecken op het instapstation op moment X. Uitchecken kan altijd die dag (al wordt dat niet zo bekendgemaakt), ook uren nadat je uit de trein bent gestapt, zolang het maar gebeurt vóór het einde van de 'NS-dag' (die eindigt nadat de laatste trein gereden heeft, ook al is dat na 00.00 uur). Zou je het dan nog niet gedaan hebben, dan ben je te laat en word je automatisch uitgecheckt. NS stelt: "als u vergeten bent uit te checken, kunt u in ieder geval op dezelfde dag tot 6 uur na het inchecken nog uitchecken op uw bestemmingsstation." Dat 'in ieder geval' wijst er al op dat er rek in zit. * Stap je vanuit de NS-trein over naar een ander openbaarvervoermiddel of naar de trein van een concurrent dan MOET je uitchecken voor je incheckt in dat andere vervoermiddel. Het maakt niet uit hoeveel uur er zitten tussen het uitstappen uit de NS-trein en dat uitchecken, als het maar gebeurt voor je in het andere vervoermiddel stapt. * Bij reizen met de bus kun je niet 'later' uitchecken dan je uitstapt, omdat je in de bus zelf moet uitchecken. Advies is natuurlijk om de uitcheck aansluitend aan de reis te doen, dan kan het niet vergeten worden.

Nee, u kunt alleen uitchecken in het voertuig waar u ook bent ingecheckt. U kunt immers niet uitchecken in een voertuig waar u niet bent ingecheckt.

Ja, dat kan. De regel bij de NS is dat je binnen 6 uur na het inchecken weer moet zijn uitgecheckt. Het hangt er dus vanaf hoe lang de reis geweest is.

Het ligt aan het soort OV dat je gebruikt. Bij bijvoorbeeld een bus of een tram check je in zodra je in het voertuig bent, je moet daarom ook altijd uitchecken als ze dat voertuig weer verlaat. Bij bijvoorbeeld de trein is het anders omdat je buiten het voertuig in- en uitchecked. Je kunt dus wel later uitchecken dan wanneer je echt bent uitgestapt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100