Welke instelling regelt het transport van donor organen?

Ik hoorde laatst dat er in Noordwijk een instelling is gevestigd die regelt dat een orgaan door heel Europa bij de juiste persoon terecht komt. Ik vroeg me af welke instelling dit is en evt hoe dat werkt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer

Het beste antwoord

Dat doet Eurotransplant, zo gauw er een donororgaan beschikbaar is, gaan zij aan het werk, via een computerprogramma wordt uitgezocht wie de eerst wachtende op de wachtlijst is en deze persoon krijgt het orgaan aangeboden. Als er akkoord is gegeven gaat het ziekenhuis waar de donor ligt aan het werk, het orgaan wordt verwijderd en Eurotransplant maakt het orgaan klaar voor vervoer, direct hierna begint het vervoer van het orgaan, dit kan met de auto of vliegtuig gebeuren.

Toegevoegd na 37 minuten:
Eurotransplant zit trouwens in Leiden.
https://www.eurotransplant.org/cms/index.php?page=address_map