Hoe stuurt een tank?

Ik zag laatst een programma waarin ze met een tank rondjes reden, en toen vroeg ik me af: hoe doen ze dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
5.7K

Antwoorden (2)

Een rupsvoertuig kan je sturen door links en rechts de rupsbanden met verschillende snelheden te laten draaien, hoe groter het verschil des te kleiner het rondje wat je maakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
+ En als je de linker rupsband net zo snel achteruit laat draaien als de rechter rupsband vooruit draait, draai je linksom zonder van je plek te komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet niet wat het antwoord hierop is maar wat ik wel weet is dat een tank besturen in COD 2 gvd moeilijk was geweest! =) Misschien houdt dit verband met de echte stuurtechnologie IRL.
Bordensteker
10 jaar geleden
Het is niet erg goed voor een vast wegdek, en ook niet voor de rupsen zelf, maar de voor- en achterzijde van de rupsen schuiven dus in zekere mate dwarsuit bij het maken van korte bochten.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
@Bordensteker
Tanks zijn niet gemaakt voor situaties waar je zuinig moet zijn op het wegdek. ;-)
Een tank is een rupsvoertuig dat bestuurd wordt d.m.v. 'sticks'.
Sticks zijn twee handles die afzonderlijk de rupsbanden remmen of vrijlaten.

In vrijloop rijdt de tank, of eender ieder ander rupsvoertuig, rechtuit doordat beide rupsbanden gelijk aangedreven worden. Als de tank een bocht naar rechts moet maken dan wordt de stick rechts door de chauffeur aangetrokken, zodanig dat de tank de bocht gaat volgen. De chauffeur remt dus alleen de rechter rupsband zodanig af dat de tank de bocht naar rechts gaat volgen. Bij volle beremming van de rechterrupsband draait de tank om zijn eigen as. (ook als hij de linker handle zou aantrekken, dan draait de tank linksom om zijn eigen as.)

Remmen gebeurt ook met de sticks, beide handles gelijktijdig aantrekken is stoppen. In een tank zit dus geen stuurwiel, alleen twee handles (de sticks) waarmee het voertuig bestuurt wordt. Het gas geven gebeurt gewoon met de voet en het schakelen kan automatisch of handmatig gebeuren (al naar gelang de uitvoering van het voertuig.