Om een brommobiel te mogen besturen moet je minimaal 16 jaar zijn. En je hebt er een rijbewijs categorie AM (ofwel bromfietsrijbewijs) voor nodig. Hiervoor moet je het theorie-examen voor de bromfiets en het praktijkexamen voor de brommobiel doen. Slaag je voor het praktijkexamen brommobiel, dan mag je alleen rijden in een brommobiel. Op je AM-rijbewijs komt de code AM4 te staan (de 4 staat voor vierwieler).

Met een brommobiel moet je op de rijbaan rijden. Op autowegen, autosnelwegen en op wegen die zijn gesloten voor langzaam verkeer mag je niet rijden.
Ook ben je verplicht een kenteken te voeren. Een brommobiel wordt wettelijk gezien als bromfiets. Alle bromfietsen moeten verzekerd zijn en een kenteken hebben, en dat geldt dus ook voor de brommobiel.

In een brommobiel moet je een gordel gebruiken. Zijn er geen gordels aanwezig en is het een open brommobiel, dan moet je een goedgekeurde helm dragen.

De voertuigeisen voor brommobielen zijn opgenomen in de Regeling voertuigen. Een permanente eis daaruit is dat de brommobiel voor andere weggebruikers eenduidig herkenbaar is, opdat van achteren naderend verkeer beter bedacht is op de beperkte snelheid. De maximum snelheid is 45 kilometer per uur, daarmee moet een sticker achterop voorzien zijn.

Het is niet toegestaan op de brommobiel gele of oranje platen of vakken aan te brengen (zoals op het voorspatbord van brom- of snorfietsen).

De brommobiel moet geparkeerd worden op de rijbaan, op andere voor parkeren bestemde weggedeelten of in daarvoor bestemde parkeervakken. Als er ‘betaald parkeren’ geldt, dan geldt dat ook voor de brommobiel.

De bestuurder van een brommobiel mag één persoon naast zich vervoeren. Passagiers jonger dan 12 jaar en kleiner dan 1.50 meter moeten gebruikmaken van een kinderbeveiligingsmiddel voorzien van een EU-goedkeuringsmerk.
Amadea
10 jaar geleden
Volgens een artikel van Eric van Putten is het in Nederland nog altijd mogelijk om zonder rijbewijs een auto te besturen.

Dat werd bekend gemaakt via een reportage van PowNed op maandagavond 21 oktober 2013. Het blijkt om een maas in de wet te gaan waarbij auto's gelijk worden gesteld aan landbouwvoertuigen. Het voertuig moet- afhankelijk van het gebruiksdoel- voorzien zijn van een plaatje waarop een maximum-snelheid van 25 km/h of 45 km/h is vermeld. Enkele voorwaarden daargelaten zijn er geen restricties. Het is des te opvallender dat het nog altijd mogelijk is om in dergelijke- ongekentekende- auto's te rijden, want op 1 januari 1967 werden de zogenaamde 20 km/h voertuigen al uit het Nederlandse wagenpark gehaald.
Mensen zonder rijbewijs mogen als ze 16 jaar of ouder zijn dus een auto besturen, die aan de genoemde voorwaarden voldoet. Daar hoeven ze geen enkele rijles voor te volgen of een theorie-examen voor te doen. Een tractorrijbewijs (de aangepaste auto's voertuigen worden als landbouwvoertuig aangemerkt) of AM-rijbewijs (vereiste voor het besturen van een brommobiel) vormen ook geen vereiste

Toegevoegd na 17 minuten:
Namens de RdW is het zo uitgelegd: (zie ook de bron).
‘Als een kentekenplichtig voertuig (personenauto, bedrijfsauto) wijzigt in een niet-kentekenplichtig voertuig (zoals een motorrijtuig met beperkte snelheid) moet het voertuig voldoen aan de definitie die geldt voor een motorrijtuig met beperkte snelheid. Ook moet het voertuig voldoen aan de permanente eisen voor een motorrijtuig met beperkte snelheid. Om het voertuig “buiten registratie” te plaatsen is het noodzakelijk dat het voertuig wordt gekeurd bij één van de keuringsstations van de RDW. Als het voertuig voldoet dan wordt hiervan in het kentekenregister een aantekening gemaakt'.