Waarom is gehandicaptenvervoer zo duur ?

Mijn ouders komen vanuit Zoetermeer met de Regiotaxi naar ons in Oud-Beijerland toe.Mijn vader is meervoudig gehandicapt en kan niet anders reizen. De kosten daarvan zijn niet normaal hoog (rond de 150 euro). Ze hebben ivm de handicap en beide een uitkering al zo weinig geld (mijn moeder is ook afgekeurd) Mijn ouders hebben beide geen rijbewijs en kunnen door de handicap en omvang van de rolstoel van mijn vader niet met ov reizen. Is er iemand hier met meer ervaring op dit gebied ohja Valys is geen optie.

Toegevoegd na 58 minuten:
Heeft er iemand suggesties voor alternatief vervoer?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
1.3K
paulus811
10 jaar geleden
Is ophalen geen optie? 150 euro is een hoop geld, maar de chauffeur is 2 uur onderweg en daar komen de kosten van de aangepaste bus plus alle lasten zoals verzekeringen, belastingen en administratie nog bij. Ik snap die 150 euro wel. Zoetermeer - Oud Beijerland is al snel 50-60 km.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
nou dan zouden we een speciale auto moeten huren waar hij in kan. maar dat is op zich een goede optie.. maar je moet het maar durven om met je meervoudig gehandicapten vader zonder enige ervaring hiermee te rijden over de snelweg van a naar b. maar daar kan je voor oefenen natuurlijk..

Het beste antwoord

Jouw ouders reizen zo'n 50 km met de Regiotaxi, eigenlijk is de Regiotaxi niet bedoeld voor dergelijke lange afstanden. Het tarief van de Regiotaxi is gebaseerd op het tarief van het OV en daarbovenop wordt een kleine verhoging gerekend. Zo duur is het dan niet, als je de Regiotaxi gebruikt waarvoor het bedoeld is, voor de kleine afstanden. Voor de grotere afstanden is Valys bedoeld, met Valys kun je tegen een klein tarief grote afstanden reizen. Zowel de Regiotaxi als Valys hebben vervoersmiddelen die geschikt zijn voor rolstoelers en scootmobielen, hebben jullie wel eens geprobeerd het formaat van de rolstoel van je vader door te geven aan Valys en gevraagd of daar een oplossing voor is? Neem anders even contact op met de gemeente waar je ouders wonen en vraag hen een oplossing te vinden. Want dit kan natuurlijk niet zo, zowel de Regiotaxi en Valys zijn beiden bedoeld om te zorgen dat juist deze mensen, in staat zijn bezoekjes af te leggen. Ze zijn er beiden om te zorgen dat deze mensen onder de mensen blijven. Als jouw ouders hier, door de handicap van jouw vader, geen gebruik van kunnen maken, dan moet de gemeente zorgen dat het op een andere manier wel kan. De oorzaak van de hoge prijs die jouw ouders betalen, ligt hier: Met de Regiotaxi kun je tegen voordelig tarief maximaal 5 zones vervoerd worden, wil je meer dan 5 zones, dan ga je of met Valys, of je betaald het normale taxitarief, dat gebeurd er dus met jouw ouders, de eerste 5 zones betalen zij het gereduceerde tarief en daarboven de kilometerprijs die zij zouden betalen, als zij gebruik zouden maken van een gewone taxi. Dus maak zo spoedig mogelijk een afspraak bij het WMO loket van de gemeente van je ouders en regel dit voor deze mensen, lukt het niet, zet er dan desnoods een tv programma achter, zodat deze mensen, gebruik kunnen maken van hun rechten.
Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou weet je wat het is. met Valys betaal je minder maar wordt je vervoerd door een "vreemde"vervoerder hij heeft vaker problemen gehad dat zijn rolstoel niet goed werd vastgezet (niet iedere taxibus beschikt over de juiste middelen om zijn stoel vast te zetten) door "vreemde"vervoerders en daar dus al een keer een ongeluk mee gehad. Bij Valys kan de rit 2 uur langer duren omdat er meerdere mensen tegelijk vervoerd worden. dit zou dus betekenen ipv 45 minuten bijna 3 uur heen en terug dit trekt hij met zijn gezondheid niet meer. daarom is Valys geen optie.. Als ik het geld had had ik een geschikte auto gekocht om hem te kunnen vervoeren, dit is onmenselijk..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet wat Valys en de Regiotaxi inhouden, ik maak er zelf ook gebruik van. Het is natuurlijk de bedoeling dat je ouders veilig vervoerd worden. Maar als je aangeeft bij Valys wat er speciaal of anders is aan de rolstoel, dan houden zij er rekening mee. Het niet goed vastzetten is de schuld van de chauffeur, dat heeft op zich weinig met Valys te maken, de chauffeur hoort dat te controleren. En ja, het klopt, een reis met Valys kan lang duren. Ga juist met deze punten eens praten bij de gemeente, ik neem aan dat dat Haaglanden betreft, vertel de problemen die er ontstaan en vraag, of het tarief van de Regiotaxi in dit geval, gelijk kunnen worden gesteld aan die van Valys. Hier moet een oplossing voor gevonden worden, leg dit probleem bij de gemeente. Hou je poot stijf, totdat zij een oplossing hiervoor hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Superbedankt ik heb meteen een mail gestuurd naar Haaglanden en ga er vande week achteraan bellen. Fijn dat je me begrijpt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet weer even bij wie ik het probleem neer kan leggen en hopelijk lossen ze t op een goede manier op.. Thanks

Andere antwoorden (2)

Ten eerste: 150 euro is heel veel geld om uit te geven.
Daar staat echter tegenover dat er een chauffeur met een aangepaste auto naar Zoetermeer moet, dan je vader in de auto helpen, dan naar Oud Beierland rijden, en dan weer terug naar de standplaats. Enkele reis is het al een uur, dus voor een enkel ritje is de chauffeur al minstens 2,5 uur bezig (heen plus terug plus instap- en uitstaptijd). Daar komen dan de kosten voor de speciale auto bij, en dat maakt dat het zo duur is. Een dergelijke auto kost ongeveer 1 euro per km, en bij ca 100 km is dat dus 100 euro.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dat snap ik ook maar ik ben wel op zoek naar goedkopere of andere alternatieven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan moet je vragen: "Weet er iemand goedkopere alternatieven" in plaats van " waarom is het zo duur". Verder lijkt een euro per kilometer alleen al aan autokosten mij vrij fors; een aangepaste bus is gewoon een bus met een paar stoelen eruit en een stevige constructie achterin.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik vraag toch ook of er iemand ie met meer ervaring op dit gebied..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Stevige constructie? De bus moet aangepast worden aan rolstoelgebruikers. De rolstoel moet vastgezet kunnen worden, er moeten aanpassingen qua veiligheid zijn, voor als de bus betrokken raakt bij een ongeluk. Zulke bussen zijn meestal voorzien van een lift om de rolstoel in de bus te krijgen. Allemaal dingen die veel geld kosten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat snap ik maar daar vraag je toch niet om als gehandicapte zijnde.. hij kan er niks aan doen en is hierdoor behoorlijk aan huis gebonden.
De rit van Zoetermeer naar Oud-Beijerland is volgens Google Maps zo'n 50km.
Met een kilometerprijs van 20ct/km (brandstof, onderhoud, afschrijving etc) zit je dan op het eerste tientje. Daarna moet de auto leeg terugrijden, nog een tientje. (totaal 20) Als het vervoersbedrijf zich niet ergens op de route bevindt, moet er ook nog vanaf de standplaats naar de route gereden worden. Reken nog een tientje (30). De rit duurt een kleine drie kwartier, nog wat tijd om in/uit te stappen, etcetera maak er een uur van. Een chauffeur met een modaal salaris zal het bedrijf ongeveer 25 euro per uur kosten, inclusief terug- en naar de route rijden tweeenhalf uur maakt dit een goede 60 euro. (totaal 90). Dan komen hier nog verzekeringen bij (geen idee hoeveel dat kost), kosten voor het bedrijf (administratie, belasting, huur voor een pand, telefoonaansluitingen, etcetera)hier maak ik voor het gemak een tientje van maar het zal waarschijnlijk meer zijn (zitten we op 100 euro) Tot slot weet ik niet zeker of, en wat voor BTW-tarief er berekend wordt, maar als dit onder het 21%-tarief valt is dit ook nog eens 26 euro (126).
Nu zal ook de bezettingsgraad geen 100% zijn dus alle kosten kan je vermenigvuldigen met de tijd die daardoor verloren gaat. Op deze manier lijkt 150 euro mij een heel aardig bedrag, waar het bedrijf niet extreem rijk van zal worden, maar waar ze misschien net genoeg op verdienen om ook volgend jaar nog vervoer aan te kunnen bieden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik snap je berekening maar als je bv voor Valys kiest is het een stuk goedkoper maar heb je meer reistijd (tot 2 uur boven je eigenlijke reistijd) daar kan het dus wel goedkoper (even alle klachten over hun daargelaten) ..
ronron1212
10 jaar geleden
Joodz mooie berekening maar de wagen rijd echt niet voor 20 cent de kilometer die kost echt meer. Maar toch een +