Waarom word bij een fiets nog steeds een ketting gebruikt als aandrijving ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Fietsen
Frimu2
11 jaar geleden
Ja en waarom een stuur om te sturen? en waarom wielen om te rollen, En waarom een zadel om op te zitten, Waarom trappers om te trappen,Waarom een versnelling om te versnellen En waarom een rem om te remmen?.......Misschien omdat het werkt !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Frimu http://www.ab-fiets.com/kopen_fiets-met-cardanas.html Er zijn alternatieven die ook werken, de vraag is waarom die niet altijd gebruikt worden. Meestal is het antwoord, duurder of meer nadelen dan voordelen ten opzichte van de oude techniek. Een rem om te remmen, juist, maar een trommelrem, terugtraprem, ....
Frimu2
11 jaar geleden
@ mr tomaat de vraag is niet waarom alternatieven niet gebruikt worden ! Ik lees echt een andere vraagstelling !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn gewoonweg andere manieren van aandrijving. Jij stelt dat de enige mogelijkheid is van iets niet gebruiken, niets gebruiken is. Er is ook een andere mogelijkheid, iets anders gebruiken om hetzelfde te realiseren. Vooral "nog steeds" duidt erop dat de vrager een andere nieuwere techniek in zijn hoofd heeft.

Het beste antwoord

Het is heel eenvoudig en onderhoudsvriendelijk. Alternatieven zouden een cardanas zijn of een band, maar die zijn lastiger in het onderhoud. De cardanas is ook nog duurder. Volgens mij bestaan er trouwens wel fietsen met een cardanas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1
Cardan vaak zwaarder en bij ketting heb je minder vermogen verlies. (Reden waarom in de racerij ook alleen met ketting wordt gewerkt.) Al is cardan juist wel onderhoudsvriendelijker. :)

Andere antwoorden (3)

Waarschijnlijk omdat dit een simpele oplossing is om iets vooruit te bewegen, ook omdat hierbij dit snel te repareren is ook voor de wat minder technische mensen en omdat dit een simpele maar effectieve manier is om de versnelling te veranderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
omdat er geen anderre aandrijvingen zijn behalve elektriciteit maar dan word het een brommer
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gvrox
11 jaar geleden
Wat denk je bijvoorbeeld van een as met tandwielen als overbrenging ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
of een v-snaar?
Bij iets anders werkt het tandwiel niet optimaal.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je geen ketting gebruikt, gebruik je ook niet meer het bijbehorende tandwiel.
Frimu2
11 jaar geleden
ja en dan wellicht ook geen kogellagers, en wellicht ook geen trappers......En daar stopt volgens mij eigenlijk al de definitie van fiets
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Frimu denkt een beetje kort door de bocht. Om te denken dat je zonder ketting ook geen trappers hebt. Je kan ook met trappers een riem aandrijven. Of een cardanas.