Hoe importeer ik een brommer in Duitsland ?

Hoe je een auto moet invoeren zijn we inmiddels helemaal achter, maar naast de auto en de fiets zou ik ook graag beschikken over een brommertje voor de langere afstanden met weinig parkeermogelijkheden.

Nu zijn er in Duitsland natuurlijk wel tweedehands brommertjes te koop, maar op korte afstand nauwelijks te vinden. In Nederland is meer keus, (en dichterbij!) en ik kan er zelfs gratis een krijgen van een kennis uit Nederland.

Niemand schijnt me echter te kunnen vertellen wat ik moet doen om dat ding hier te mogen rijden. Moet ik hem laten keuren ? Kan ik hem gewoon hier binnenhalen en verzekeren ? Ik heb echt geen idee......

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
11.7K

Het beste antwoord

op de onderstaande link staan diversen verhalern over het invoeren van een brommer/ scooter in duitsland

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij het Kreishaus uiteindelijk bij de verantwoordelijke Behörde terechtgekomen en het NL bromfietscertificaat, evenals het huidige AM-rijbewijs wordt in Duitsland niet erkend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooral heel erg bedankt voor de link ! Ik had het hele forum al nagezocht dacht ik, maar die link niet eens gevonden ! Gewoon eerst maar even navragen bij het Kreishaus dus. (Het gaat overigens om volwassenen met een rijbewijs, dus het Mofaschein heb ik niks mee vandoen).

Andere antwoorden (3)

Bij mijn weten kun je in NL gewoon een brommer kopen, en in Duitsland verzekeren en rijden. Er zit niet zoiets als BPM ofzo op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij kan je een brommer gewoon als huisraad vanuit het buitenland halen. Een brommer heeft geen kentekenbewijs en het nummerplaatje is een verzekeringsbewijs.
Ik denk dat een verzekeringsagent je er alles over kan vertellen.
Hoogstens administratieve handelingen, geen import beperking of kosten of zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je niet weet hoe je hem moet importeren, Dan leen je hem toch gewoon van je "kennis" Laat dat ding gewoon op de naam van je kennis in Nederland staan en ga er lekker mee toeren in Duitsland. Maar alleen in goede samenspraak.
Ook wil ik graag refereren aan een vorige vraag op GV.
http://www.goeievraag.nl/vraag/consequenties-langere-tijd-uitlenen-auto.33148