In wat voor vorm transporteren ze aardgas door leidingen in de noordzee? (vloeibaar of gas)?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
3.5K

Antwoorden (2)

vloeibaar. De druk in de leiding is dusdanig dat het vloeibaar is.
In principe is elke opslag zelfs je aansteker vloeibaar.
Als je het in gasvorm zo vervoeren in een leiding, zou het proces gigantisch langer duren om het weg te krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gasvormig. De druk die in de leiding heerst is niet genoeg om het aardgas vloeibaar te maken (Aardgas wordt pas vloeibaar bij 600 bar). Het gas wordt onder een druk van 70 bar vervoerd om voldoende transportsnelheid te waarborgen. Aardgas wordt wel vloeibaar gemaakt door het en samen te persen en sterk af te koelen en kan dan in schepen worden vervoerd en in tanks worden opgeslagen.