Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie heeft voorrang op dit kruispunt?

Vanaf de drempel begint een 30 km zone. Er staat alleen een 30 km bord en verder geen verkeersborden. Er is geen stoep, alleen een fietspad. Wie heeft voorrang, de gele of de blauwe auto? Gaat rechtdoorgaand voor afslaand of komt geel uit een uitrit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Geel komt uit een uitrit, blauw komt uit een zijstraat geen uitrit. Hij moet sowieso wachten op al het verkeer dat van links en rechts komt.

Als je uitgaat van de regel rechtdoor op dezelfde weg gaat voor, dan heeft geel voorrang omdat hij rechtdoor gaat en blauw niet.

Maar ik geloof niet dat dit hier van toepassing is, geel komt uit een uitrit en dus heb je te maken met een bijzondere manoeuvre. En in dat geval moet geel alles voor laten gaan. Ook blauw.

Enkele verkeersregels die van belang zijn bij Inritten en Uitritten
Artikel 54 RVV 1990
Dit artikel stelt dat bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, het overige verkeer voor moeten laten gaan.
Bijzondere manoeuvres zijn:
wegrijden
achteruit rijden
uit een uitrit de weg oprijden

ik weet trouwens niet wat dat blokding, is in het midden rechts op je tekening, maar dat is volgens mij ook niet belangrijk.

In de bron staan foto's van diverse onduidelijke uitritten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Nog een bron gevonden, die het bevestigd.

Voorrangsregels verlaten erf of 30 kilometerzone
Bij het verlaten van een erf (bord G6) of een 30 kilometerzone met een uitritconstructie (bijvoorbeeld hoogteverschil door een oprit) moet u alle weggebruikers, dus ook voetgangers, voor laten gaan.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+Dit is em.

Andere antwoorden (4)

Ik vind je vraag niet echt duidelijk.
Als de weg die jij een voorrangsweg noemt echt een voorrangsweg is dan moeten er op de zijwegen borden staan die dat aangeven.

Ik vermoed dat je uw vraag over de voorrang op de gele en blauwe wagen betrekking heeft. In dat geval heeft rechtdoorgaand verkeer voorrang op afslaand verkeer.
Willen beide wagens in dezelfde richting afslaan dan is het de wagen die de kortste bocht maakt die voorrang heeft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geel gaat voor blauw; rechtdoorgaand verkeer gaat vóór afslaand verkeer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je houdt geen rekening met de uitritconstructie in de vorm van een drempel.
In dit geval heeft de gele auto voorrang, want rechtdoor gaand verkeer gaat voor. Maar of jij het goed hebt dat hier een 30 kilometer-zone BEGINT, betwijfel ik. Volgens mij moet het zijn dat de gele auto UIT een 30 kilometer-zone komt.

Maar ook dan nog: de gele auto heeft voorrang.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je uit een 30-km zone komt via een drempel moet je alles en iedereen voorrang geven. De blauwe auto mag dus eerst.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing