Zou je een verbrandingskamer voor een straalmotor electrisch kunnen maken?

Ik wil graag dat de verbrandingskamers in straalmotoren electrisch worden. Dus dat de lucht wordt verhit door nichroomdraad.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In theorie wel, maar je stuit op praktische bezwaren: Je bijzondere verhittingsleidingen zouden een dergelijk groot vermogen moeten hebben, dat je iets verder in het vliegtuig ofwel kernenergie moet hebben ofwel een gigantische gas- of kerosinemotor zou moeten hebben om zoveel elektriciteit op te wekken, of zo gigantisch veel batterijen dat ze een flatgebouw zouden innemen. Qua elektrisch vliegtuigen denkt men eerder nog altijd aan propellers, maar je jet-idee zoals bij jet-ski's wordt wel bekeken door toekomstgerichte wetenschappers. Het is zoals kernfusie: de praktijktesten wijzen erop dat het de eerste 100 jaar niet zal lukken en dat we dichter bij de bestaande ideeën moeten blijven. Een absolute 'Nee' behoort echter tot het gedachtengoed van ouderen die te weinig dromen, volgens mij. Da Vinci maakte ook veel onmogelijke schetsen en heel lang dacht men dat de 'elektriciteitsloze frigo' van Einstein ook onuitvoerbaar was, maar toch is men erin geslaagd ze recent uit te werken. Je kernvraag duidt echter op dit: Zonne-energie en windmolenenergie zullen nooit opkunnen tegen explosies van koolwaterstoffen en stoom maken van water via kernenergie aan een grote rivier die voor de koeling moet zorgen. De petrochemische industrie en vliegtuigen hebben zoveel energie nodig dat ze niet dat productietempo of 1000 km/h kunnen halen zonder energiestoffen met dit soort gigantische energiedichtheid (zie Wikie: energiedichtheid). Maar 30 jaar geleden had ik ook gezegd dat het onmogelijk zou zijn een trein meer dan 300 km/h te laten rijden op elektriciteit...

Nee, door de verbranding ontstaat stuwkracht. En dat ontbreekt volkomen in jouw idee.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100