Zou je een verbrandingskamer voor een straalmotor electrisch kunnen maken?

Ik wil graag dat de verbrandingskamers in straalmotoren electrisch worden. Dus dat de lucht wordt verhit door nichroomdraad.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
1K
Cryofiel
10 jaar geleden
Waarom? Waar haal je de energie vandaan om die draad te verhitten?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, door de verbranding ontstaat stuwkracht. En dat ontbreekt volkomen in jouw idee.
Cryofiel
10 jaar geleden
Da's niet helemaal waar. Door de verbranding ontstaat hitte. Door de hitte zet de lucht uit. Die uitzettende lucht zorgt voor stuwkracht. Als je dezelfde hoeveelheid hitte kunt produceren met een gloeidraad, zal de lucht evenveel uitzetten en daarmee voor evenveel stuwkracht zorgen. (Sterk gesimplificeerd, maar dit is ongeveer het idee.)
Cryofiel
10 jaar geleden
Da's niet helemaal waar. Door de verbranding ontstaat hitte. Door de hitte zet de lucht uit. Die uitzettende lucht zorgt voor stuwkracht. Als je dezelfde hoeveelheid hitte kunt produceren met een gloeidraad, zal de lucht evenveel uitzetten en daarmee voor evenveel stuwkracht zorgen. (Sterk gesimplificeerd, maar dit is ongeveer het idee.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry Cryofiel je bent beetje verkeerd. Door de verbranding krijg je meer gas : 1 mol kerosine + x mol O2(g) -> CO2(g) + H2O(g). Reken op een toename in aantal mol gas van ongeveer 36% theoretisch. De uitzetting van de lucht is dus te wijten aan twee factoren : 1°) de chemie van de verbranding en 2°) de warmte van de verbranding.
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik was er al bang voor dat er ook zoiets aan de hand zou kunnen zijn, maar daar was ik niet zeker van. En inderdaad, als ik het voor het gemak even met CH4 uitreken, kom ik uit op het volgende: CH4+2O2 --> CO2+2H2O In den beginne twee gasmoleculen, aan het einde drie gasmoleculen. Als elke gasmolecule evenveel volume inneemt, is alleen dat al een volumetoename van 50%. Conclusie: je hebt gelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ter info : jet fuel bestaat hoofdzakelijk uit heptaan en octaan.
C7H16(l) + 11 O2(g) -> 7 CO2(g) + 8 H2O(g)
C8H18(l) + 25 O2(g) -> 16 CO2(g) + 18 H2O(g)
om correct te zijn, bvb voor octaan :
je verbruikt 25 mol O2 uit de gasfase en je produceert 16 + 18 = 34 mol CO2 / H2O, beide terug in de gasfase.
1 mol van gelijk welk gas neemt altijd eenzelfde volume in (zolang temperatuur en druk gelijk blijven !)
Dus 25 mol O2 nemen eenzelfde volume in als 25 mol CO2 / H2O. Door de verbranding wordt er dus een extra volume geproduceerd voor 34 - 25 = 9 mol gas.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn idee was om de kamer vol met die grillen zoals je in die oven hebt. Helemaal vol. En kan het iets gemakkelijker uitgelegd want ik ken de stoffen wel maar ik ben geen wetenschapper/wiskunde gek

Het beste antwoord

In theorie wel, maar je stuit op praktische bezwaren: Je bijzondere verhittingsleidingen zouden een dergelijk groot vermogen moeten hebben, dat je iets verder in het vliegtuig ofwel kernenergie moet hebben ofwel een gigantische gas- of kerosinemotor zou moeten hebben om zoveel elektriciteit op te wekken, of zo gigantisch veel batterijen dat ze een flatgebouw zouden innemen.

Qua elektrisch vliegtuigen denkt men eerder nog altijd aan propellers, maar je jet-idee zoals bij jet-ski's wordt wel bekeken door toekomstgerichte wetenschappers.

Het is zoals kernfusie: de praktijktesten wijzen erop dat het de eerste 100 jaar niet zal lukken en dat we dichter bij de bestaande ideeën moeten blijven.

Een absolute 'Nee' behoort echter tot het gedachtengoed van ouderen die te weinig dromen, volgens mij. Da Vinci maakte ook veel onmogelijke schetsen en heel lang dacht men dat de 'elektriciteitsloze frigo' van Einstein ook onuitvoerbaar was, maar toch is men erin geslaagd ze recent uit te werken.

Je kernvraag duidt echter op dit:

Zonne-energie en windmolenenergie zullen nooit opkunnen tegen explosies van koolwaterstoffen en stoom maken van water via kernenergie aan een grote rivier die voor de koeling moet zorgen. De petrochemische industrie en vliegtuigen hebben zoveel energie nodig dat ze niet dat productietempo of 1000 km/h kunnen halen zonder energiestoffen met dit soort gigantische energiedichtheid (zie Wikie: energiedichtheid).

Maar 30 jaar geleden had ik ook gezegd dat het onmogelijk zou zijn een trein meer dan 300 km/h te laten rijden op elektriciteit...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Slim, dus nee. Ok ik weet genoeg. Thnx :)

Andere antwoorden (1)

Nee, door de verbranding ontstaat stuwkracht. En dat ontbreekt volkomen in jouw idee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Da's niet helemaal waar. Door de verbranding ontstaat hitte. Door de hitte zet de lucht uit. Die uitzettende lucht zorgt voor stuwkracht. Als je dezelfde hoeveelheid hitte kunt produceren met een gloeidraad, zal de lucht evenveel uitzetten en daarmee voor evenveel stuwkracht zorgen. (Sterk gesimplificeerd, maar dit is ongeveer het idee.)
Cryofiel
10 jaar geleden
Da's niet helemaal waar. Door de verbranding ontstaat hitte. Door de hitte zet de lucht uit. Die uitzettende lucht zorgt voor stuwkracht. Als je dezelfde hoeveelheid hitte kunt produceren met een gloeidraad, zal de lucht evenveel uitzetten en daarmee voor evenveel stuwkracht zorgen. (Sterk gesimplificeerd, maar dit is ongeveer het idee.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De verbranding zorgt ook voor nieuwe aanvoer van lucht, hoe wil je dat met een gloeispiraaltje doen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb even ge googled en Croyfiel heeft gelijk (door de samengeperste lucht die met hitte wordt verbrand zet uit en ontstaat er een "knal"). En ja vdijken ik wil het met een groot gloeidraad doen. Die "Spriaal" van jou doe ik in mijn hele verbandings kamer (helemaal gevuld, zo gevuld dat je dat niet zou ontwijken.