Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer moet je je precies aan een snelheidsbeperking/-verhoging houden?

Ik ben vorige week geflitst. Heel vervelend en vermoedelijk terecht. Het is wel op een plaats gebeurd waar net een verkeersbord staat met een snelheidsverhoging (een oprit van een snelweg). Voor het verkeersbord mag je 50, en na het bord 100 km/h. Vermoedelijk ben ik net voor het bord geflitst terwijl ik (en velen na mij) aan het optrekken was naar 100 km/h.
Ik kreeg tijdens mijn rijlessen altijd te horen dat je op de snelweg wanneer je een bord (of matrixbord) ziet met een snelheidsverlaging al moet gaan afremmen wanneer je het bord ziet (dus niet pas NA het bord moet gaan afremmen). Zou dit bij een snelheidsverhoging ook niet gelden? Is het maken van bezwaar (aangezien je moet optrekken voor de oprit) zinvol?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Vanaf de plek waar een snelheidsbeperking staat geldt deze. Einde 50 is pas bij het bord einde 50, en niet er voor al.
En inderdaad, een matrixbord dat 50 aan geeft dien je te passeren met 50 km. per uur en niet sneller om daarna pas af te remmen.
Bezwaar maken wegens optrekken/afremmen heeft geen zin.
(Lees meer...)
jc54
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, bezwaar maken heeft hier geen zin, pas bij het bord mag je je snelheid verhogen, al zijn er vele die dat al doen als het bord in zicht is. Er geldt geen minimumsnelheid op de snelweg, dus dat is geen reden om al van te voren snelheid te maken, al is met 50 de snelweg opgaan ook geen veilig idee. Maar je hebt de toerit tot de snelweg om snelheid te maken, dus daarom zal je bezwaar niet worden gezien als terecht bezwaar. Betalen is dus de beste optie. Als het anders was geweest dat de snelheid verlaagd was, zodat je moest afremmen, dan geldt dat je voorbij dat bord niet sneller mag dan aangegeven en dan is het wel toegestaan vooraf vaart te minderen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding